Oliefilters
Als je motor is voorzien van een oliefilter dient dit bij iedere oliewissel te worden vervangen. Het oliefilter houdt de olie schoon, als er ongerechtigheden in de oliestroom terecht komen dat dat grote schade aanrichtingen aan het lagerwerk. De type 1 motoren zijn pas bij de komst van de zogenaamde ACD motoren eind 1992 voorzien van een modern oliefilter daarvoor moest het zeefje achter het carterdeksel alle vuil maar zien op te vangen. Het is onbegrijpelijk waarom Volkswagen dit zolang heeft uitgesteld terwijl ze dit bij de uitkomst van de type 4 motoren al direct hebben toegepast dus op de hoogte waren van de gevaren van het slecht filterend zeefje. De aftermarket industrie heeft dit probleem al veel eerder opgemerkt en kwam half jaren 70 al met speciale oliepompen die voorzien waren van een modern oliefilter. Voor een langere levensduur van je motor is het te overwegen om alsnog zo’n oliepomp te gaan monteren (zie oliepomp met filter). In onderstaand overzicht staat voor iedere motor het juiste oliefilter vermeld en tevens een paar oliefilters voor specifieke toepassingen. Meer informatie over deze toepassing kun je vinden bij het oliefilter zelf door de link van het bestelnummer aan te klikken.
Let op: vul het filter met motorolie hierdoor heeft de oliepomp direct olie bij de eerste start na een nieuw filter, breng een laagje motorolie aan op de afsluitring zodat het later weer makkelijk kan worden losgedraaid en draai het filter handvast aan (niet van toepassing op de specifieke oliefilters #1813 en #9796).
standaard toepassingen
type 1 motoren vanaf 10/1992 en later (motorcode ACD) |
type 4 motoren | CT/CZ motoren | WBX motoren | Diesel motoren |
#1826 | #41826 | #71826 | #71826 | #71827 |
toepassing | motor / auto type | bestelnr. |
vervanger voor oliepomp met filter #1806 en #1807 | type 1 | #1826 |
standaard filter voor externe oliefiltersteun #1825 en #3827 | type 1 en type 3 | #1826 |
high performance oliefilter voor oliefiltersteun #1825 en #3827 | type 1 en type 3 | #1997 |
voorzien van mini oliecarter #1812 of oliecarter #1884 | type 1, type 3 en CT/CZ | #1813 |
* | 1200 met motorcode D vanaf motornummer 0 230 000 |
1300 met motorcode E vanaf motornummer 0 013 650 | |
1300 met motorcode F vanaf motornummer 1 225 018 | |
1500 met motorcode L vanaf motornummer 0 018 099 | |
1500 met motorcode H vanaf motornummer 0 822 051 1600 alle motorcodes t/m 7/1971 |