Bij de eerste type 1 motoren en alle type 3 motoren wordt de carterdruk niet alleen afgevoerd via het luchtfilter maar tevens door middel van een buis die aan de olie-inlaat zit gemonteerd en onder de motor uitmond. Bij de latere type 1 motoren is dit herzien en is deze buis vervallen. Deze afvoerbuis loopt bij de type 1 motoren door het motorplaatwerk, op deze plaats is de buis voorzien van een rubber als bescherming van de buis maar wat nog belangrijker is om goed af te sluiten zodat er geen warme lucht van onder de motor wordt aangezogen voor de koeling. Bij zowel type 1 als type 3 motoren is het uiteinde van deze buis voorzien van een eindrubber met een kleine opening bedoeld om carterdruk af te voeren en geen vuil in te ademen. Maak dit rubber regelmatig schoon zodat het niet verstopt gaat raken en vervang het indien het is ingescheurd. Het bescherm/afdichtrubber is direct montage klaar het eindrubber is door het fabricage proces in de meeste gevallen nog niet open aan de onderzijde. Maak de naad open door met een mes hierin een inkeping te maken.
bescherm / afdichting rubber
#1881 |
type 1 1200 cc motor vanaf 8/1955 t/m 7/1975 |
eindrubber
#1880 |
type 1 1200 cc motor vanaf 1963 (chassisnummer 5 800 001) t/m 7/1975 |
|
type 3 carburateur motoren t/m 7/1967 + 7/1968 en later |
|
type 3 injectie motoren vanaf 8/1967 en later |