Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Geventileerde rechte olie-inlaat zwart geanodiseerd. Type 1 motoren (behalve 25 + 30 pk)

 

Geventileerde olie-inlaat

Deze olie-inlaten vervangen het origineel model met of zonder afvoerpijp bij de type 1 motoren. De originele olie-inlaat moet worden gedemonteerd waarna de nieuwe olie-inlaat eenvoudig op de dynamosteun wordt gedraaid. Deze olie-inlaat heeft één uitgang voor carterventilatie zoals ook origineel het geval is, maar geen olieafvoerpijp zoals vaak is toegepast bij de motoren t/m 1972 wat altijd zorgde voor een vettige onderzijde. De olie-dop wordt op de olie inlaat geschroefd in plaats van de gebruikelijke bajonet sluiting, deze dop is bij de rode olie-inlaat en de 45 graden uitvoering van gepolijst aluminium en de resterende olie-inlaten van zwart kunststof welke ook afzonderlijk kan worden aangeschaft. Je hebt de keuze uit een rechte olie-inlaat in diverse kleuren of een 45 graden uitvoering welke alleen in gepolijst aluminium verkrijgbaar is. De 45 graden olie inlaat maakt het olie vullen gemakkelijker dan het rechte model. Door de hoek opstelling komt de vulopening horizontaal te staan, knoeien met vullen wat met het rechte exemplaar kan voorkomen is hiermee een stuk minder. Worden compleet met dop, slangaansluitingen afdichtingsringen geleverd.

toepassing: alle type 1 motoren met uitzondering van 25 en 30 pk
 

model kleur en dop uitvoering bestelnummer
recht gepolijst met zwarte kunststof dop #1845
rood met gepolijst aluminium  dop #1875
zwart met zwarte kunststof dop #1878
45 graden gepolijst met gepolijst aluminium  dop #3848

vervangende onderdelen

Mocht de kunststof dop zijn gescheurd of de dichtingen  aan vervanging toe zijn dan hoef je geen compleet nieuwe olie-inlaat aan te schaffen, deze delen zijn los verkrijgbaar. De recht gepolijste, goudkleurige en zwarte olie-inlaten zijn standaard voorzien van een kunststof dop terwijl de rode rechte  en de 45 graden olie-inlaat is voorzien van een aluminium dop. De aluminium dop is zonder problemen uitwisselbaar met de zwart kunststof dop voor het geval je de dop hiervan zou moeten vervangen. 

#1844 zwart kunststof dop inclusief afdichting
#1903 losse dichting voor de zwart kunststof 
#1883 losse dichting voor de aluminium dop 
#1846 afdichting tussen dynamosteun en olie-inlaat