Volkswagen onderdelen kennisbank
 

CSP Olieplunjerplug in carter type 1 motoren met 8 mm inbus

 

Oliedrukplunjer sluitschroef 

De oliedrukplunjer die op spanning wordt gehouden met een veer zit verscholen achter een vrij grote sluitschroef in de onderzijde van het carter. Bij de motoren t/m 7/1969 is er maar één plunjer aanwezig schuin onder de oliepomp, daarna is dit gewijzigd naar twee plunjers waarbij de tweede zich aan de vliegwielzijde bevind. Volkswagen heeft er destijds voor gekozen om hier een sleufschroef van te maken waarvoor een zeer forse schroevendraaier voor nodig is. Goed gereedschap is het halve werk en dat geldt zeker voor het demonteren van deze sluitschroef maar helaas zijn er velen die het proberen met een schroevendraaier van een te kleine maat waardoor de sleuf kapot wordt gedraaid. Soms wordt de schroef beschadigd teruggedraaid en is het nogmaals los draaien haast onmogelijk geworden waardoor er een lasapparaat aan te pas moet komen. Mocht ook jou schroeven zijn beschadigd, draai ze dan niet terug maar monteer een nieuw exemplaar. Worden per stuk geleverd. 

Let op: Laat de oliedrukplunjers nooit ongemoeid bij een motor reversie, ten eerste moet het vuil wat hier is verzameld worden verwijderd en de plunjers moeten worden gecontroleerd op gangbaarheid en overmatige speling. 
 
#4971 Type 1 motoren (behalve 25 en 30 pk) & Type 3 motoren

#115431040 Olieplunjerplug in carter Type 1 en Type 3 motoren met 8 mm inbus