De motorolie wordt aangezogen met behulp van de aanzuigpijp vanuit het onderste deel van het carter. Deze aanzuigpijp is voorzien van een beschermplaat die ervoor zorgt dat de olie uit zo'n rustig mogelijk oliebad kan worden opgepompt. De aanzuigpijp zit aan de binnenzijde van het carter vast op één van de draadeinden waar ook het carterdeksel mee vastzit en kan niet worden vervangen als het carter niet is gesplitst. Nu weet je ook waarom er een langer draadeind aanwezig is in het carterdeksel draadeind setje (zie opties), hiermee moet de aanzuigpijp aan de binnenzijde worden vast gezet. Deze aanzuigpijp is bedoeld voor motoren met grote oliekanalen maar met gebruik van een oliezeef voor kleine oliekanalen, bestel dus het juiste oliezeefje er direct bij (zie opties). De reden dat Volkswagen deze pijp heeft aangepast waardoor er een zeef moet worden gebruikt met een kleinere diameter dan de oorspronkelijke is niet precies bekend maar waarschijnlijk heeft het te maken met de productie bedoeld voor Mexico en Brazilië, de motoren die daar vandaan komen hebben dit namelijk standaard.
Let op: Er bestaan diverse imitatie die niet allemaal even goed passen wat kan leiden tot ongewenste blokkades bij het oppompen of de opgepompte olie wordt deels niet gefilterd. Deze olie aanzuigpijp komt direct uit de schappen van Volkswagen Wolfsburg hiermee ben je verzekerd van hoogwaardige Duitse kwaliteit.
bestelnr. |
motor type |
cilinderinhoud |
motorcode |
bouwjaar |
|
|
|
|
|
#1822 |
type 1 |
1200 cc |
D |
vanaf 1969 (motornummer D 0 547 158) en later |
|
|
1300 cc |
E |
vanaf 1969 (motornummer E 0 020 131) en later |
|
|
|
F |
vanaf 1969 (motornummer F 1 800 669) en later |
|
|
|
AB, AC en AR |
vanaf 8/1969 en later |
|
|
1500 cc |
H |
vanaf 1969 (motornummer H 1 138 355) en later |
|
|
1600 cc |
AD, AS en AJ |
alle bouwjaren |
|
type 3 |
1500 cc |
K en M |
vanaf 8/1969 en later |
|
|
1600 cc |
T, U en X |
vanaf 8/1969 en later |