Ontluchtingsslangen
Iedere motor is voorzien van carter ontluchting, tijdens het draaien ontwikkelen zich gassen die moeten worden afgevoerd. In het begin werden deze vrijgekomen gassen direct het luchtruim ingeblazen, nadat werd ingezien dat dit niet ten goede komt aan het milieu moesten de motoren steeds milieu vriendelijker worden, het luchtfilter ging dienst doen als filter. De carter ontluchting is niet alleen een afvoerkanaal maar ook een ademend kanaal, bij het filteren van de inkomende lucht wordt de motor behoed voor vervuiling. De slang die vanaf de carter ontluchting naar het luchtfilter loopt verdroogt op den duur waardoor er haarscheurtjes ontstaan wat tot lekkage gaat leiden. Trek de slang los en druk deze dicht, als er haarscheurtjes in de randen ontstaan wordt het tijd de slang te vervangen. De voorgevormde slangen worden alleen voor de carter ontluchting gebruikt, de slang welke per meter wordt geleverd wordt tevens gebruikt als ontluchtingslang voor de brandstoftank en voor wagens welke zijn voorzien van een absorptie-koolfilter (deze filtert de vrijgekomen brandstofdampen). In het eerste overzicht staan de slangen welke alleen voor de carter ontluchting worden gebruikt, in het tweede overzicht voor welke toepassingen slang #3975 tevens dient als brandstoftank ontluchting of absorptie-koolfilter slang.
carter ontluchting
VW model | motor type | bouwjaar / soort | levering | bestelnr. | |
Kever | type 1 | 1200 cc | vanaf 1961 (5 763 138) t/m 7/1975 | per meter | #3975 |
vanaf 8/1975 en later | voorgevormd | #2140 | |||
1300 cc | motorcode E en F | per meter | #3975 | ||
motorcode AB t/m 1972 (AB 753 250) | |||||
motorcode AB vanaf 1972 (AB 753 251) | voorgevormd | #2140 | |||
motorcode AC t/m 1972 (AC 006 972) | per meter | #3975 | |||
motorcode AC vanaf 1972 (006 973) | voorgevormd | #2140 | |||
motorcode AR | |||||
1500 cc | alle motoren | per meter | #3975 | ||
1600 cc | motorcode AD t/m 1972 (AD 652 240) | per meter | #3975 | ||
motorcode AD vanaf 1972 (AD 652 241) | voorgevormd | #2140 | |||
motorcode AF t/m 1972 (AF 032 028) | per meter | #3975 | |||
motorcode AF vanaf 1972 (AF 032 029) | voorgevormd | #2140 | |||
motorcode AS | |||||
Karmann Ghia | 1200 cc | vanaf 1961 (5 763 138) | per meter | #3975 | |
1300 cc | motorcode F | ||||
1500 cc | alle motoren | ||||
1600 cc | motorcode B | ||||
Bus | 1200 cc | vanaf 1961 (5 870 191) en later | |||
1500 cc | alle motoren | ||||
1600 cc | t/m 1972 (chassisnr. 213 2058 850) | ||||
type 4 | 1700 cc | motorcode CA t/m 7/1972 | |||
WBX | 1900 cc | motorcode DG en SP | voorgevormd | #72140 | |
Type 3 | type 3 | alle motoren en bouwjaren | per meter | #3975 | |
Kübel | type 1 | alle motoren en bouwjaren |
VW model | bouwjaar of motor type | locatie | bestelnummer |
Kever | vanaf 8/1969 en later | tussen koelhuis en absorptie-koolfilter | #3975 |
tussen absorptie-koolfilter en luchtfilter | |||
Karmann Ghia | tussen koelhuis en absorptie-koolfilter | ||
tussen absorptie-koolfilter en luchtfilter | |||
Bus T25 (excl. Syncro) | met 2000 cc type 4 motor | tussen koelhuis en absorptie-koolfilter | |
met WBX motor | tussen luchtfilter en absorptie-koolfilter | ||
tussen absorptie-koolfilter en regelventiel | |||
t/m 1983 (34-E-000213) | tussen brandstof vulhals en onluchtingspijp | ||
Bus T25 Syncro | alle bouwjaren | tussen brandstoftank en vulhals | |
tussen brandstoftank en absorptie-koolfilter | |||
tussen absorptie-koolfilter en het regelventiel | |||
Type 3 | vanaf 8/1969 en later | tussen absorptie-koolfilter en haakse aansluiting | |
tussen absorptie-koolfilter en luchtfilter |