Oliezeef
Het oliefilter systeem van onze luchtgekoelde wagens is zeer primitief zeker bij de type 1 en type 3 motoren waarbij het de enige manier van filtering betreft. De andere motoren hebben daarnaast nog een extern oliefilter wat vele malen beter zijn werk doet dan alleen een oliezeefje. Het oliezeefje bevind zich net achter het carterdeksel en moet bij iedere olieverversing worden gereinigd. Als het zeefje brand schoon is gemaakt controleer het dan zorgvuldig op beschadigingen voordat je het hergebruikt. Om ieder risico uit te sluiten is het beter direct een nieuw zeefje te monteren, de kosten hiervan zijn laag dus daar hoef je het niet voor te laten. Bestel dan ook direct nieuwe pakkingen mee, deze kun je nooit hergebruiken.
motor | bouwjaar | zeefje | pakkingsetje |
type 1 | 30 pk vanaf 1955 (motornummer 1 677 688) en later | #1893 | #1857 |
t/m 7/1969 (behalve 25 en 30 pk motoren) | #1853 | #1851 | |
vanaf 8/1969 en later | #1994 | #1851 | |
type 3 | t/m 7/1969 | #1853 | #1851 |
vanaf 8/1969 en later | #1994 | #1851 | |
type 4 | alle motorenen en bouwjaren | #41853 | #41774 |
CT/CZ | alle bouwjaren | #1994 | #1851 |