Ondervloerplaten
De Bus carrosserie is zelfdragend, als er delen van de carrosserie worden verwijderd kan dit invloed hebben op de constructie. Bij de Bussen die af fabriek zijn voorzien van zowel linker als rechter laaddeuren of een open dakgedeelte is de constructie dermate aangetast dat er extra verstevigingen noodzakelijk zijn. Bij de Volkswagens die deze opties hadden is een extra vloerplaat onder de bestaande vloer aangebracht, hiermee wordt het wegvallen van de stevigheid uit het dak of de zijkant weer gecompenseerd. Deze ondervloerplaten hebben daarnaast nog een groot voordeel, ze beschermen een groot gedeelte van de onderzijde. Bij de Bussen die af fabriek zijn voorzien van een ondervloer zal het rottingsproces een stuk minder dramatisch verlopen als wanneer deze ondervloer niet aanwezig is. De meeste Bussen hebben geen dubbele laaddeuren of een open dak gedeelte dus ook geen extra ondervloerplaten, maar je kunt altijd overwegen om deze extra te monteren, de constructie kan meer gewicht verdragen en de onderzijde van je Bus wordt beter beschermd. De ondervloer bestaat in zijn totaal uit drie platen die ieder van 1 mm plaatstaal zijn vervaardigd.
officieel toegepast op:
locatie | bouwjaar | bestelnr. |
midden * | t/m 7/1967 | #20699 |
links | t/m 5/1959 | #26808 |
vanaf 6/1959 t/m 7/1967 | #20815 | |
rechts | t/m 5/1959 | #26809 |
vanaf 6/1959 t/m 7/1967 | #20816 |