Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Prise as toplager Type 1 motor (in vliegwielbout) Type 3 motor (in vliegwielbout) Type 4 motor (in krukas) CT/CZ motor (in vliegwielbout) Water boxer motor (in krukas)

 

Dit lager bevind zich in de vliegwielbout bij een type 1, type 3 en CT/CZ motor en in de krukas bij een type 4 en WBX motor. Het is raadzaam om deze altijd mee te vernieuwen als je de koppelingsplaat met drukgroep gaat vervangen, nu de motor er toch uit ligt stelt dit klusje niets voor. Als de motor eenmaal is ingebouwd en je moet achteraf het lager toch nog vervangen heb je er spijt van dat je het niet in één keer hebt gedaan. Indien dit lager zich in de vliegwielbout bevind is het een stuk makkelijker om de complete vliegwielbout te vervangen of je moet in bezit zijn van een 25 of 30 pk motor waarvoor geen complete vliegwielbout leverbaar is. Vergeet niet om het lager goed in te vetten met het speciale koppeling montage vet, als je dit vergeet draait het lager droog en kun van voren af aan beginnen, bestel dit er eventueel extra bij.

#41535

type 1 motoren (in vliegwielbout)

 

type 3 motoren (in vliegwielbout)

 

CT/CZ motoren (in vliegwielbout)

 

type 4 motoren (in krukas)

 

WBX motoren (in krukas)

koppeling montage vet
Voor het vervangen van de koppeling ontkom je er niet aan om de motor uit te bouwen, een karwei wat je alleen wilt ondernemen als de koppeling aan vervanging toe is. Het is daarom zeer belangrijk het aanbevolen montagevet vet te gebruiken voor een goede en langdurige smering tussen druklager en geleide bus, de primaire-as (zorgt tevens voor een soepele montage), het prise as lager (in de vliegwielbout of krukas) en de plaatsen waar het druklager op de koppelingsvork zit geklemd. Montagevet is hittebestendig wat een langdurige smering garandeert, gebruik je Universeel Lithium vet dan wordt dit bij oplopende temperaturen tijdens het koppelen vloeibaar wat de koppelingsplaat kan bevuilen. Het geheel moet vettig zijn, gebruik het dus met mate het is geen kogelgewricht wat in het vet moet drijven. Wordt geleverd in een tube van 75 gram.

#50550

vliegwielbout
Bij de type 1, type 3 en CT/CZ motor bevind zich het lager in de vliegwielbout, het is eens stuk eenvoudig en sneller om de complete bout te vervangen in plaats van het losse lager. Alleen voor 25 en 30 pk motoren waarvoor geen complete vliegwielbout leverbaar is zal je het lager moeten vervangen. meer informatie en de mogelijkheid voor het monteren van een versterkte vliegwielbout staat bij het onderdeel zelf vermeld (klik op het bestelnummer). 

#1535