Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Remklauw revisie set Até (per zijde). Bus 8/72 t/m 6/86

 
vw artikelnummer: 251698471

Dit onderdeel is geschikt voor:

 

Remklauw revisie set
 
Als je remklauwen remvloeistof gaan lekken of de plunjers zitten vast dan kun je nieuwe remklauwen aanschaffen maar als de slijtage aan de plunjer en binnenwand van de remklauw binnen de perken is gebleven is revisie de meest voor de hand liggende methode. Als eerste een opmerking voordat je begint: Als er geen lekkage is ontstaan tussen de twee remklauw helften haal ze dan ook niet van elkaar. Als dit door lekkage wel noodzakelijk is moet je twee helften laten controleren op vlakheid en eventueel laten vlakken. Als je ze toch hebt gesplitst terwijl dit niet noodzakelijk was ook dan is een controle op vlakheid wel aan te raden. De oliekanalen worden afgedicht met rubber ringen, gebruik nooit universele ringen maar alleen de ringen dit hier voor zijn bedoeld, deze ringen maken geen deel uit van de onderstaande revisie sets, als je ze nodig hebt moet je ze extra bijbestellen. De plunjers kun je alleen met luchtdruk verwijderen, ga niet aan de haal met schroevendraaier en een hamer, het enige wat je dan doet is de plunjer beschadigen. Zorg dat je één plunjer vastklemt (bijvoorbeeld met een lijmklem) en zet luchtdruk op de aansluiting van de remslang of remleiding en de plunjer die niet is vastgeklemd komt nu los. Als er één plunjer is verwijderd dicht je het gat goed af met een doek en zet er een lijmklem om geen luchtdruk te verliezen om de andere plunjer eruit te persen. Gebruik remcilinder montage pasta op de plunjer, binnenzijde remklauw en afdichtingen rond de plunjer en zet alles weer in elkaar. Onderstaande remklauw revisie sets worden geleverd voor de revisie van één remklauw waarbij de ringen tussen de remklauw helften niet worden bijgeleverd, neem deze er eventueel extra bij.
 
let op: Het merk van de remklauw en de vorm van de remblokken moeten overeenkomen. Vergelijk dit met hetgeen onder je auto zit, het komt vaak voor dat er ooit een andere merk remklauw is gemonteerd en dan komt het bouwjaar niet meer overeen.

VW model bouwjaar merk bestelnr. remblokken
Kever t/m 1971 (112 2076 273) Até #1246 #1242
vanaf 1971 (112 2076 274) t/m 7/1972 Até #1205 #1243
vanaf 8/1972 en later Girling #1206 #1240
Karmann Ghia t/m 1971 (142 2076 273) Até #1246 #1242
vanaf 1971 (142 2076 274) t/m 7/1972 Até #1205 #1243
vanaf 8/1972 en later Girling #1206 #1240
Type 3 vanaf 8/1971 en later Até #31246 #31241
Bus t/m 7/1972 Até #21249 #21244
vanaf 8/1972 t/m 1986 (24 G 120 000) Até #21246 #21245
 
Remklauw afdichtingen
 
Het is nooit verstandig om een remklauw te splitsen, het zijn pasvlakken die exact op elkaar moeten aansluiten. Indien dit toch noodzakelijk blijkt moet je naast een goede controle op rechtheid de afdichtingen rond de oliekanalen vervangen en de twee helften aandraaien op het juiste moment en met de juiste aandraai volgorde (raadpleeg je werkplaats handboek). Gebruik de afdichtingen nooit een tweede keer en gebruik uitsluitend de hier vermelde afdichtingen en geen universele dichtingen. De maatvoering en het gebruikte rubbermateriaal is essentieel. Worden per paar geleverd bedoeld voor één remklauw en zijn niet in bovenstaande revisie sets inbegrepen.
 
Let op: alleen geschikt voor remklauwen van het merk Até
 
#3927 Kever t/m 7/1972
Karmann Ghia t/m 7/1972
Bus t/m 1986 (24 G 120 000)
Type 3
 
Remcilinder montage pasta
 
Velen gebruiken remvloeistof om het geheel weer soepel in elkaar te kunnen zetten, dit is een verkeerde manier, remvloeistof is zeer agressief en heeft geen smerende werking. Gebruik hiervoor uitsluitend montage pasta, dat zorgt niet alleen voor een soepele montage maar biedt tevens een langdurige conservering, met remvloeistof bereik je juist het tegenovergestelde. Gebruik montagevet op de plunjers, binnenzijde remklauw en alle rubber afdichtingen.
 
#50551 tube van 180 gram