Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Remlichtschakelaar 2-polig B-kwaliteit (per stuk). Kever t/m 7/71. Karmann Ghia t/m 7/71. Bus t/m 68. Type 3. Kübel t/m 7/71

 

Remlichtschakelaars (B-kwaliteit)

De werking als schakelaar is vergelijkbaar met de A-kwaliteit exemplaren, het grote verschil zit in de degelijkheid. Deze B-kwaliteit remlichtschakelaars zullen sneller aan vernieuwing toe zijn, waarbij lekkage op een gegeven moment de grootste ergernisbron zal zijn. Kwaliteit heeft zijn prijs en dat is bij de remlichtschakelaars dan ook duidelijk aanwezig. Deze bevindt zich aan de zij- of voorkant van de hoofdremcilinder en zorgt ervoor dat wanneer de rem in werking wordt gesteld, de remlichten gaan branden.
 
Er zijn twee uitvoeringen; een 2 en 3-polige, indien er een waarschuwingslampje op het dashboard bevind welke verschil meet tussen het voorste en achterste remcircuit heb je 3-polige schakelaars nodig (er zijn er dan altijd twee gemonteerd), als dit niet het geval is een 2-polig exemplaar. Volkswagen heeft het waarschuwingslampjes eind jaren 60 geïntroduceerd en werd voornamelijk toegepast op de luxere uitvoeringen, pas half jaren 70 werd het standaard toegepast op alle modellen.  
 
Als je een nieuwe hoofdremcilinder hebt aangeschaft en je oude exemplaar had maar één schakelaar neem er dan een stopje bij (#4254) of een extra schakelaar om het gat af te dichten, je gebruikt in dit geval maar één schakelaar.
 
In onderstaand overzicht staat ook de A-kwaliteit als beter alternatief vermeld. Worden per stuk geleverd.

let op: de 2-polige schakelaar kan ook worden gebruikt voor latere bouwjaren. Indien de schakelaar voorzien is van een schotje tussen de twee contacten moet je deze verwijderen verwijderen zodat de vaste stekker bruikbaar blijft. De oudere bouwjaren daarin tegen maken gebruik van twee losse stekkers en dient het schotje als bescherming tegen ongewenst contact maken. Heeft je kever dus geen vaste stekker (bv is al verwijderd bij jouw latere model) hoef je het schotje ook niet te verwijderen.

uitvoering bestelnr. VW model bouwjaar A-kwaliteit alternatief
2-polig #1250 Kever 8/1971 en later (eerdere bouwjaren zie tekst) #4250
Bus vanaf 1968 ¹ en later (eerdere bouwjaren zie tekst)
Kübel 8/1971 en later (eerdere bouwjaren zie tekst)
3-polig #1251 Kever vanaf 8/1969 en later #4251
Karmann Ghia vanaf 8/1969 en later
Bus 1968 en later ¹
Kübel vanaf 8/1971 en later
¹ vanaf chassisnummer 219 061 568 en later incl. Bus T25
 
Beschermrubber

Nu je toch de schakelaar gaat vervangen controleer dan of het beschermrubber niet is beschadigd, in veel gevallen is deze verdroogd waardoor vocht de schakelaar kan bereiken. Vocht is de meest voorkomende oorzaak dat de schakelaar ermee ophoudt. In onderstaand overzicht missen een aantal VW modellen met bouwjaar, op dit moment zijn nog niet alle beschermrubbers nieuw leverbaar welke ook 100% gelijk zijn aan het origineel.. Als je model of bouwjaar er niet bij staat, kijk dan eerste om welke stekker het gaat en indien het een vaste stekker betreft neem je de #3802 of #3803 en als je schakelaar zit verbonden met twee losse kabelschoentjes neem je beschermrubber #3804. Worden per stuk geleverd
 
uitvoering bestelnr. VW model bouwjaar
2-polig #3804 Kever 8/1969 t/m 7/1971
Bus 8/1967 t/m 1968 ¹
type 3 alle bouwjaren
#3802 Kever 8/1971 en later
Bus vanaf 1968 ² en later
3-polig #3803 Kever vanaf 8/1969 en later

¹ t/m chassisnummer 219 061 567
² vanaf chassisnummer 219 061 568 en later incl. Bus T25