Rotors
De ontstekingsvonk die via de stroomverdeler naar de juiste bougie wordt geleid, moet optimaal kunnen overspringen. Als de rotor is versleten of verbrand, kan deze de vonk niet goed meer via de verdeelkap naar de juiste bougie leiden en zorgt voor slechtere prestaties. Controleer iedere 5000 km of de rotor nog intact is en vervang hem zo nodig. Het is aan te raden om de rotor samen met de verdeelkap te vervangen, deze twee delen slijten op elkaar in. Als je alleen de rotor vervangt en niet gelijktijdig de verdeelkap, dan slijt de nieuwe rotor veel harder dan normaal. Alle vermelde motoren met de bouwjaren zijn zoals Volkswagen dit heeft toegepast, het komt vaak voor dat de originele stroomverdeler door de jaren heen is vervangen door een model wat niet op deze motor thuis hoort, dan klopt ook de opgegeven informatie niet meer, bekijk daarom je oude rotor en verdeelkap en vergelijk dit met de afbeelding om er zeker van te zijn dat je de juiste rotor besteld. Als extra staat ook de bijbehorende verdeelkap vermeld plus eventueel een goedkoper alternatief (B-kwaliteit). Naast de standaard rotor zijn er veel Bussen af fabriek uitgerust met een rotor welke is voorzien van een toerenbegrenzer, deze staan onderaan deze pagina als extra vermeld.
Bosch stroomverdelers (voor originele toepassingen)
Bosch is vanaf het prille begin de hofleverancier van Volkswagen, de meeste Volkswagens zijn dan ook met een Bosch stroomverdeler uitgerust, dit is makkelijk te controleren, het Bosch logo en het Bosch onderdeelnummer staat altijd op de verdeler vermeld. De laatste jaren zijn er ook imitatie stoomverdelers op de markt gekomen (#2099), welke qua rotor, verdeelkap en contactpunten gelijk zijn aan het origineel van Bosch. Op de reproductie staat geen Bosch of VW logo vermeld, wel vaak het merk of onderdeelnummer van de fabrikant. Alle reproducties maken gebruik van rotor #2032 en verdeelkap #2063 (of de B-kwaliteit #2030).
motor type | bouwjaar / opmerking | rotor | verdeelkap | |||
A-kwaliteit | B-kwaliteit | A-kwaliteit | B-kwaliteit | |||
type 1 | 25 pk | alle bouwjaren | #2057 | #2058 | ||
30 pk | 1/1954 t/m 7/1960 * ¹ | #4061 | ||||
t/m 7/1960 ¹ | #2057 | #2058 | ||||
vanaf 8/1959 en later ¹ | #2032 | #2063 | #2030 | |||
vanaf 8/1960 en later ¹ | #3049 | #3056 | ||||
vanaf 8/1960 en later ¹ | #2017 | #2006 | #2062 | #2031 | ||
1200 | t/m 7/1965 ¹ | #3049 | #3056 | |||
1964 (motor nr. 8 350 310) t/m 7/1968 ¹ | #2017 | #2006 | #2062 | #2031 | ||
vanaf 8/1968 en later | #2032 | #2063 | #2030 | |||
1300 | t/m 7/1968 | #2017 | #2006 | #2062 | #2031 | |
vanaf 8/1968 en later | #2032 | #2063 | #2030 | |||
1500 | t/m 7/1968 | #2017 | #2006 | #2062 | #2031 | |
vanaf 8/1968 en later | #2032 | #2063 | #2030 | |||
1600 | t/m 7/1968 | #2017 | #2006 | #2062 | #2031 | |
8/1968 t/m 1988 (chassis nr.11-J-012804) | #2032 | #2063 | #2030 | |||
1988 (chassis nr. 11-J-012805) t/m 9-1992 | #72032 ³ | #72007 ³ | #2041 | |||
vanaf 10/1992 en later | #5032 | #2041 | ||||
type 3 | 1500 | t/m 7/1963 | #3049 | #3056 | ||
vanaf 8/1963 t/m 7/1968 | #2017 | #2006 | #2062 | #2031 | ||
vanaf 8/1968 en later | #2032 | #2063 | #2030 | |||
1600 carburatie ² | t/m 7/1968 | #2017 | #2006 | #2062 | #2031 | |
vanaf 8/1968 t/m 7/1969 | #2032 | #2063 | #2030 | |||
vanaf 8/1969 en later | #2017 | #2006 | #2062 | #2031 | ||
1600 Injectie | alle bouwjaren | |||||
1600 automaat | alle bouwjaren | |||||
type 4 | alle | conventionele ontsteking | #2032 | #2063 | #2030 | |
elektronische ontsteking | #72032 ³ | #72007 ³ | ||||
CT/CZ | alle | conventionele ontsteking | #2032 | |||
elektronische ontsteking | #72032 ³ | #72007 ³ | ||||
WBX | 1900 | conventionele ontsteking t/m 6/1984 | #2032 | |||
conventionele ontsteking vanaf 7/1984 | #2041 | |||||
elektronische ontsteking t/m 6/1984 | #72032 ³ | #72007 ³ | #2063 | #2030 | ||
elektronische ontsteking vanaf 7/1984 | #2041 | |||||
2100 | alle bouwjaren | #5032 | #2041 |
motor type | bouwjaar / opmerking | rotor | verdeelkap | contactpunten | |
type 1 |
30 pk | vanaf 8/1960 en later | #2014 |
#3057 |
#2012 |
1200 | vanaf 8/1960 t/m 1967 (0 284 014) | ||||
1300 | t/m 7/1968 | ||||
1500 | t/m 7/1968 |
stroomverdeler | rotor | verdeelkap A-kwaliteit |
verdeelkap B-kwaliteit |
contactpunten | condensator |
Bosch 009 | #2032 | #2063 | #2030 | #2054 | #2028 |
reproductie 009 (o.a #2234) | #2236 | ||||
Bosch 050 | #2026 | #2025 | #2027 |
stroomverdeler | productiejaar | rotor | verdeelkap * | |
A-kwaliteit | B-kwaliteit | |||
123 (#2246, #2245, #2247, #2248) | t/m 2012 | #5057 | #4063 | |
vanaf 2012 en later | #2063 | #2030 |
motor type ¹ | motor / bouwjaar | rotor | begrenst op: | verdeelkap | |
A-kwaliteit | B-kwaliteit | ||||
type 1 | 1600 cc dubbele inlaat en conventionele ontsteking ² | #22032 | 4500 RPM | #2063 | #2030 |
type 4 | t/m 7/1979 met conventionele ontsteking ² | #22033 | 5400 RPM |