Rotors
De ontstekingsvonk die via de stroomverdeler naar de juiste bougie wordt geleid, moet optimaal kunnen overspringen. Als de rotor is versleten of verbrand, kan deze de vonk niet goed meer via de verdeelkap naar de juiste bougie leiden en zorgt voor slechtere prestaties. Controleer iedere 5000 km of de rotor nog intact is en vervang hem zo nodig. Het is aan te raden om de rotor samen met de verdeelkap te vervangen, deze twee delen slijten op elkaar in. Als je alleen de rotor vervangt en niet gelijktijdig de verdeelkap, dan slijt de nieuwe rotor veel harder dan normaal. Alle vermelde motoren met de bouwjaren zijn zoals Volkswagen dit heeft toegepast, het komt vaak voor dat de originele stroomverdeler door de jaren heen is vervangen door een model wat niet op deze motor thuis hoort, dan klopt ook de opgegeven informatie niet meer, bekijk daarom je oude rotor en verdeelkap en vergelijk dit met de afbeelding om er zeker van te zijn dat je de juiste rotor besteld. Als extra staat ook de bijbehorende verdeelkap vermeld plus eventueel een goedkoper alternatief (B-kwaliteit). Naast de standaard rotor zijn er veel Bussen af fabriek uitgerust met een rotor welke is voorzien van een toerenbegrenzer, deze staan onderaan deze pagina als extra vermeld.
Bosch stroomverdelers (voor originele toepassingen)
Bosch is vanaf het prille begin de hofleverancier van Volkswagen, de meeste Volkswagens zijn dan ook met een Bosch stroomverdeler uitgerust, dit is makkelijk te controleren, het Bosch logo en het Bosch onderdeelnummer staat altijd op de verdeler vermeld. De laatste jaren zijn er ook imitatie stoomverdelers op de markt gekomen (#2099), welke qua rotor, verdeelkap en contactpunten gelijk zijn aan het origineel van Bosch. Op de reproductie staat geen Bosch of VW logo vermeld, wel vaak het merk of onderdeelnummer van de fabrikant. Alle reproducties maken gebruik van rotor #2032 en verdeelkap #2063 (of de B-kwaliteit #2030).
* Alleen geschikt voor stroomverdeler met Bosch nummer VE 4 BRS 383 (VW nummer 111 905 205).
¹ Bekijk de afbeelding van de verdeelkap voor het juiste model, VW heeft in deze periode verschillende Bosch stroomverdelers toegepast.
² Met uitzondering van automaat uitvoeringen deze staan apart vermeld.
³ Alleen geschikt voor origineel gemonteerde elektronische ontsteking, model en pasvorm zijn gelijk aan een conventionele ontsteking, het verschil zit in de weerstand : conventioneel 5 kilo-ohm en elektronisch 1 kilo-ohm.
Garbe-Lahmeyer stroomverdelers (voor originele toepassingen)
Begin jaren 60 waren de verkoopcijfers zo hoog dat Bosch de productie van stroomverdelers niet aan kon, Volkswagen heeft in deze periode hulp ingeroepen van Garbe-Laymeyer. In deze periode zijn er dus twee merken stroomverdelers gemonteerd geweest, het kan dus goed voorkomen dat je geen Bosch maar een Garbe-Laymeyer stroomverdeler in je auto hebt zitten. Garbe-Laymeyer maakte uitsluitend gebruik van het VW onderdeelnummer en ook het VW logo werd groot in de verdeler gedrukt, dus geen Garbe-Laymeyer logo of onderdeelnummer, zoals Bosch wel altijd heeft gedaan. Deze stroomverdelers voldeden aan de VW / Bosch specificaties maar maakten gebruik van een eigen verdeelkap, rotor en contactpunten. Voor de compleetheid van deze minder voorkomende stroomverdeler staan hier ook de contactpunten vermeld.
motor type |
bouwjaar / opmerking |
rotor |
verdeelkap |
contactpunten |
type 1
|
30 pk |
vanaf 8/1960 en later |
#2014
|
#3057
|
#2012
|
1200 |
vanaf 8/1960 t/m 1967 (0 284 014) |
1300 |
t/m 7/1968 |
1500 |
t/m 7/1968 |
009 en 050 stroomverdelers
De Bosch 009 en 050 stroomverdelers zijn uitsluitend voor tuningsdoeleinden gebruikt en wijden hun naam aan het Bosch nummer wat eindigde op 009 of 050, beide stroomverdelers zijn 100 % centrifugaal en werden standaard toegepast op Porsche motoren. Voor een beter overzicht staan hier naast de rotor en verdeelkap ook de condensator vermeld, zoals je kunt zien maken we hier wel onderscheid tussen het origineel van Bosch en de reproducties. Bij het origineel staat het Bosch logo en het Bosch nummer op de stroomverdeler vermeld en op de reproductie staat dit niet vermeld, vaak wel het merk of onderdeelnummer van de fabrikant. Er zijn geen reproducties van 050 stroomverdelers, dit is alleen het geval bij de 009.
123 stroomverdelers
De123 stroomverdeler is een elektronisch ontstekingssysteem dat ontworpen is om het bestaande mechanische Volkswagen systeem te vervangen, hierdoor krijgt je een nagenoeg onderhoudsvrij ontstekingssysteem. Er zijn 16 verschillende vervroeging/curves ingebouwd, die met een schakelaar kunnen worden gekozen of bij de TUNE en de TUNE+ met een paar muisklikken zelf te programmeren. De ingebouwde elektronica zorgt altijd voor de juiste vervroeging, de juiste vacuüm-vervroeging en de juiste contact-hoek, voor een optimale vonk en maximale prestatie.. Er zijn vier verschillende uitvoeringen leverbaar welke per productie periode gebruik maken van dezelfde rotor en verdeelkap.
let op: er zijn geen nummers op de 123 stroomverdelers aanwezig om de productieperiode te achterhalen, vergelijk bij de verdeelkap de afbeelding met je bestaande kap.
* zie opmerking in de tekst
Rotors met toerenbegrenzer
De meeste bussen zijn ooit hun leven begonnen als werkpaard waar merendeel niet zuinig mee werd omgesprongen. Zeker als de Bus is volgeladen of is voorzien van een tussenschot is de motor haast niet meer hoorbaar waardoor het tijdig overschakelen wel eens kan worden vergeten en de motor over zijn toeren wordt gejaagd. Om dit nu te voorkomen heeft Volkswagen hier maatregelen voor getroffen door het monteren van een rotor met een toerenbegrenzer, die ervoor zorgt dat bij het behalen van het maximale toerental waarop de rotor is ingesteld de ontsteking wordt onderbroken. In onderstaand overzicht staat aangegeven op welke motortype Volkswagen de desbetreffende toerenbegrenzer monteerde, indien je een toerenbegrenzer wilt monteren op een ander type motor en/of ander VW model is dit in veel gevallen mogelijk. Alle toerenbegrenzers zijn geschikt voor alle VW modellen en motoren die standaard zijn voorzien van rotor
#2032, kijk in het eerste overzicht op deze pagina om dit te controleren. Ook hierbij geldt dat het raadzaam is de rotor samen met de verdeelkap te vervangen, vandaar dat deze ook extra staat vermeld.
let op: alleen geschikt voor een conventionele ontsteking, model en pasvorm zijn gelijk aan een elektronische ontsteking, het verschil zit in de weerstand : conventioneel 5 kilo-ohm en elektronisch 1 kilo-ohm.
motor type ¹ |
motor / bouwjaar |
rotor |
begrenst op: |
verdeelkap |
A-kwaliteit |
B-kwaliteit |
type 1 |
1600 cc dubbele inlaat en conventionele ontsteking ² |
#22032 |
4500 RPM |
#2063 |
#2030 |
type 4 |
t/m 7/1979 met conventionele ontsteking ² |
#22033 |
5400 RPM |
¹ zoals Volkswagen dit origineel heeft toegepast, te monteren op vele motoren zie tekst met uitleg
² niet geschikt voor origineel gemonteerde elektronische ontsteking weerstandwaarde bedraagt 5 kΩ in plaats van 1 kΩ