Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Rotor Type 1 motoren: Kübel militaire uitvoering (waterdichte stroomverdeler) VW181

 
vw artikelnummer: 181 905 205

Dit onderdeel is geschikt voor:

 

De ontstekingsvonk die via de stroomverdeler naar de juiste bougie wordt geleid, moet optimaal kunnen overspringen. Als de rotor is versleten of verbrand, kan deze de vonk niet goed meer via de verdeelkap naar de juiste bougie leiden en zorgt voor slechtere prestaties.

Controleer iedere 5000 km of de rotor nog intact is en vervang hem zo nodig. Het is aan te raden om de rotor samen met de verdeelkap te vervangen, deze twee delen slijten op elkaar in.

Volkswagen heeft door de jaren heen diverse soorten rotors gebruikt vandaar ook de vele uitvoeringen. Om er zeker van te zijn welke rotor voor jou motor van toepassing is gebruik je de stroomverdeler / ontsteking tool.

Deze tool is te vinden het blauwe vlak onder de afbeelding of onder het tabblad "Technische gegevens". Na het ingeven van het VW of Bosch nummer wat op je stroomverdeler staat worden alle onderdelen vermeld die voor jou stroomverdeler van toepassing zijn.

Bosch stroomverdelers (voor originele toepassingen)

Bosch is vanaf het prille begin de hofleverancier van Volkswagen, de meeste Volkswagens zijn dan ook met een Bosch stroomverdeler uitgerust, dit is makkelijk te controleren, het Bosch logo en het Bosch onderdeelnummer staat altijd op de verdeler vermeld.

De laatste jaren zijn er ook imitatie stoomverdelers op de markt gekomen, welke qua verdeelkap, rotor, contactpunten en condensator gelijk zijn aan het origineel van Bosch. Op de reproductie staat geen Bosch of VW logo vermeld, wel vaak het merk of onderdeelnummer van de fabrikant.

Garbe-Lahmeyer stroomverdelers (voor originele toepassingen)

Begin jaren 60 waren de verkoopcijfers zo hoog dat Bosch de productie van stroomverdelers niet aan kon, Volkswagen heeft in deze periode hulp ingeroepen van Garbe-Laymeyer. In deze periode zijn er dus twee merken stroomverdelers gemonteerd geweest, het kan dus goed voorkomen dat je geen Bosch maar een Garbe-Laymeyer stroomverdeler in je auto hebt zitten.

Garbe-Laymeyer maakte uitsluitend gebruik van het VW onderdeelnummer en ook het VW logo werd groot in de verdeler gedrukt, dus geen Garbe-Laymeyer logo of onderdeelnummer, zoals Bosch wel altijd heeft gedaan. Deze stroomverdelers voldeden aan de VW / Bosch specificaties maar maakten gebruik van een eigen verdeelkap, rotor, contactpunten en condensator.

009 en 050 stroomverdelers

De Bosch 009 en 050 stroomverdelers zijn uitsluitend voor tuningsdoeleinden gebruikt en wijden hun naam aan het Bosch nummer wat eindigde op 009 of 050, beide stroomverdelers zijn 100 % centrifugaal en werden standaard toegepast op Porsche motoren.

Bij het origineel staat het Bosch logo en het Bosch nummer op de stroomverdeler vermeld en op de reproductie staat dit niet vermeld, vaak wel het merk of onderdeelnummer van de fabrikant. Er zijn geen reproducties van 050 stroomverdelers, dit is alleen het geval bij de 009.

123 stroomverdelers

De 123 stroomverdeler is een elektronisch ontstekingssysteem dat ontworpen is om het bestaande mechanische Volkswagen systeem te vervangen, hierdoor krijgt je een nagenoeg onderhoudsvrij ontstekingssysteem.