Oliegevulde schokbrekers (standaard)
De schokbreker draagt bij aan een goede wegligging. Zonder schokbrekers of met slechte schokbrekers breekt de auto uit bij iedere bocht of hobbel in de weg. Het is daarom zeer belangrijk dat je auto is voorzien van goede schokbrekers. Controleer door de auto in te veren of de schokbrekers nog goed functioneren (de auto mag niet teveel terug veren) en controleer tevens eventuele olielekkage langs de schokbrekers. Indien ze zijn versleten, vervang dan altijd beide zijden tegelijk om de wegligging en de veiligheid optimaal te houden. Deze schokbrekers worden compleet geleverd en zijn net als de originele met olie gevuld. Geleverd per stuk.
Om een duidelijk overzicht te maken hebben we alle olie gevulde schokbrekers voor alle modellen op een rijtje gezet, gescheiden in voor en achterzijde. Tevens staat de lengte in ingedrukte en uitgetrokken toestand vermeld, een gegeven wat voor een originele auto niet van belang zal zijn maar wel als je aanpassingen hebt gemaakt en daardoor een schokbreker nodig hebt met een afwijkende maat. Klik op het bestelnummer om naar de gewenste schokbreker te gaan waarbij op de afbeelding de manier van meten staat aangeduid. Indien er geen model is ingevuld zijn deze schokbrekers voor alle modellen hetzelfde in de vermelde bouwjaren reeks.
Let op! De schokbrekers die met een oog worden gemonteerd zijn voorzien van een metalen bus die in het rubber zit geperst. Bij demontage van de oude schokbrekers willen deze wel eens aan de draagarm of de montagebout blijven zitten (vastgeroest) waardoor de nieuwe schokbreker niet lijkt te passen. Verwijder deze eerst alvorens de nieuwe te monteren (eventueel met een slijptol voorzichtig inslijpen en daarna los tikken).
Voorzijde
type | bouwjaar | lengte in | lengte uit | bestelnr. |
Kever | t/m 9/1952 | 215 mm | 325 mm | #3376 |
10/1952 t/m 7/1965 | 255 mm | 385 mm | #1301 | |
1200-1300-1500 | 8/1965 en later | 370 mm | 460 mm | #1302 * |
1302-1303 | t/m 7/1973 | 420 mm | 595 mm | #1316 |
1303 | 8/1973 en later | 390 mm | 565 mm | #1328 |
Karmann Ghia | t/m 7/1965 | 255 mm | 385 mm | #1301 |
8/1965 en later | 370 mm | 460 mm | #1302 * | |
Bus | t/m 7/1967 | 255 mm | 385 mm | #1301 |
8/1967 t/m 7/1979 | 270 mm | 413 mm | #21302 | |
8/1979 t/m 7/1992 | 270 mm | 385 mm | #71301 | |
Type 3 | alle bouwjaren | 255 mm | 385 mm | #1301 |
type | model achteras* | bouwjaar | lengte in | lengte uit | bestelnr. |
Kever | pendelassen | t/m 9/1952 | 215 mm | 325 mm | #3376 |
pendelassen | 10/1952 en later | 255 mm | 385 mm | #1301 | |
tussenassen | alle bouwjaren | 265 mm | 415 mm | #1305 | |
Karmann Ghia | pendelassen | alle bouwjaren | 255 mm | 385 mm | #1301 |
tussenassen | alle bouwjaren | 265 mm | 415 mm | #1305 | |
Bus | pendelassen | t/m 7/1967 | 255 mm | 385 mm | #1301 |
tussenassen | 8/1967 t/m 7/1970 | 343 mm | 560 mm | #21300 | |
tussenassen | 8/1970 t/m 7/1979 | 350 mm | 585 mm | #21301 | |
tussenassen | 8/1979 t/m 7/1992 | 332 mm | 525 mm | #71302 | |
Type 3 | pendelassen | alle bouwjaren | 255 mm | 385 mm | #1301 |
tussenassen | alle bouwjaren | 265 mm | 415 mm | #1305 | |
Kübel | pendelassen | alle bouwjaren | 255 mm | 385 mm | #1301 |
tussenassen | alle bouwjaren | 265 mm | 415 mm | #1305 |