Spatlappen
Spatlappen is niet iets nieuws al in de jaren '50 werden ze door de autofabrikanten als extra optie aangeboden om opspattende steentjes tegen te houden, als behoud voor je lak. In de jaren '70 was het in Nederland voor alle auto's verplicht om spatlappen te hebben. In de wet werd echter een uitzondering gemaakt voor auto's waarbij de constructie niet toestond dat er spatlappen gemonteerd konden worden. Vrijwel alle nieuwe auto's die na het uitvaardigen van deze wet werden geproduceerd, vielen onder deze uitzondering. Er werd al snel afgezien van dit spatlappenbesluit, het effect was minimaal, moeilijk te controleren en bovendien werden de wegen sneller doorgereden bij verkeer zonder spatlappen. Ook Volkswagen ging mee in het spatlappenbesluit, ze werden standaard gemonteerd of konden net als de jaren daarvoor als extra optie worden besteld. Originele VW spatlappen zal je niet meer snel vinden vandaar dat deze nu als reproductie leverbaar zijn in de standaard uitvoering (zwart of wit) of voorzien van een jaartal (zwart). Worden geleverd inclusief montagebeugels en montage materiaal.
Let op: de bijgeleverde montagebeugels hebben af fabriek weinig bescherming meegekregen, verwijder eventueel de transportlak en geef ze een beschermende laklaag.
Toepasbaar op: Kever t/m 7/1967 (vanaf 8/1967 en later met een kleine aanpassing aan de beugel)
standaard
# 499 zwart
#3499 wit
met jaartal
#5005 1958
#5006 1959
#5007 1960
#5008 1961
#5009 1962
#5010 1963
#5011 1964
#5012 1695
#5013 1966
#5014 1967
#5015 1968
#5016 1969
#5017 1970