Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Stuurhuis Bus 8/1972 t/m 7/1979 LHD

 
vw artikelnummer: 211 415 049 H

Dit onderdeel is geschikt voor:

 

Stuurhuis

Als er bij stuurhuizen voorzien van rol of spindelbesturing teveel speling ontstaat in de middenstand en de afstelbout is al zover ingedraaid dat er zware punten voelbaar zijn is het stuurhuis versleten. Revisie is een oplossing maar door de moeilijk verkrijgbare losse stuurhuis onderdelen en de hoge mate van kennis raden we aan een compleet nieuw stuurhuis te monteren, niet alleen beter maar ook een stuk voordeliger. De hier vermelde stuurhuizen zijn fabrieksnieuw en worden geleverd exclusief montagemateriaal en of beugels, deze zal je moeten hergebruiken. Het stuurhuis voor de Bus T25 is voorzien van stuurbekrachtiging, als je bus deze voorziening niet heeft zal je het stuurhuis moeten reviseren hiervoor is nog geen nieuw exemplaar leverbaar. 

stuurhuis types:

Bij de oudere Kever en Karmann Ghia bouwjaren wordt gesproken over spindelbesturing wat daarna is gewijzigd naar rolbesturing. Bij de later 1303 Kever en de Bus T25 is gebruik gemaakt van een tandheugelbesturing. Het is belangrijk te weten wat er onder je wagen zit gemonteerd, hier is de complete uitleg:

Volkswagen heeft bij de Kever t/m 1965 en bij de Karmann Ghia tot 1961 gebruik gemaakt van spindelbesturing. Het stuurhuis is hierbij voorzien van een gaffel (spindel) met vertanding die over een as (worm) wordt gedraaid voor de draaiende beweging. Bij de latere bouwjaren is gebruik gemaakt van rolbesturing; een gelijksoortige manier alleen is de spindel met tanden vervangen door een gelagerde rol (wormwiel). Vanaf 1974 is de 1303 Kever net als de derde generatie Bussen (T25) voorzien van een stuurheugelbesturing. Dit is een rechthoekige staaf die aan één kant is voorzien van vertanding zoals een tandwiel. Met het rondsel, een klein tandwiel dat in de vertanding ingrijpt, kan de staaf in lengterichting bewogen worden. Volkswagen heeft deze  wijziging niet  bij alle modellen gelijktijdig doorgevoerd vandaar hieronder de opsomming wanneer en voor welke VW model welke systeem is toegepast. 

spindel besturing (sector type):
export Kever t/m 1961(chassisnr. 3 933 184)
Kever cabriolet  t/m 1961(chassisnr. 3 933 184)
Kevers bedoeld voor de thuismarkt (standaard uitvoering)  t/m 7/1965
Karmann Ghia t/m 1961(chassisnr. 3 933 184)

rol besturing (roller type):
export Kever vanaf 1961 (chassisnr. 3 933 185) en later
Kever cabriolet vanaf 1961 (chassisnr. 3 933 185) t/m 7/1974
Kever 1200-1300-1500 vanaf 8/1965 en later
Kever 1302 en 1303 t/m 7/1974 
Karmann Ghia vanaf 1961 (chassisnr. 3 933 185) en later
Bus t/m 7/1979
Type 3 alle modellen en bouwjaren
Kübel alle modellen en bouwjaren

tandheugelbesturing (rack and pinion):
Kever 1303 vanaf 8/1974 en later
Bus T25 (alle bouwjaren)
 

type model bouwjaar¹ type bestelnummer
Kever 1200-1300-1500 vanaf 8/1961 en later (t/m 7/1961 zie tekst) ² rol besturing #1368
1302-1303 t/m 7/1974 (LHD) rol besturing #1365
Karmann Ghia type 14 vanaf 8/1961 en later (t/m 7/1961 zie tekst) ² rol besturing #1368
Bus Panorama vanaf 8/1972 t/m 7/1979 (LHD) rol besturing #21368
T25 alle bouwjaren met  stuurbekrachtiging (LHD)    tandheugel #71368
Type 3 alle modellen alle bouwjaren rol besturing #1368
Kübel (181) alle modellen alle bouwjaren rol besturing #1368

¹ LHD = links besturing, RHD = rechts besturing, geen vermelding toepasbaar op zowel LHD als RHD   
² gebruik voor de bouwjaren t/m 7/1961 de pitmanarm 8/1961 t/m 7/1965 (#4354)