Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Tuimelaar set 1.25 op 1 chroommolybdeen (per paar) Type 1 motoren 8/1965 en later Type 3 motoren CT/CZ motoren Water boxer motor

 
vw artikelnummer:
 

Hogere lift tuimelaar sets

De Porsche 356 was standaard voorzien van een gelijksoortige tuimelaar as als deze hoge lift tuimelaarassen, zo zie je maar weer dat veel onderdelen waarvan je denkt dat het gloednieuw is vaak zijn afgekeken van een goed werkend bestaand onderdeel. Deze tuimelaars hebben een andere verhouding dan de originele 1.1 op 1 verhouding, namelijk 1,25 op 1 of 1,40 op 1. In tegenstelling tot de originele tuimelaars zijn deze standaard uitgerust met komvormige regelboutjes, die ten allen tijde perfect op de klepstoters rusten. De tuimelaars zijn vervaardigd van gesmeed chroommolybdeen en worden gelagerd met bronzen bussen, een enorme verbetering op de naaldgelagerde exemplaren die vroeger werden gebruikt, hiermee is de wrijving tot een minimum beperkt. Tevens is de tuimelaar as voorzien van oliekanalen zodat alle bewegende delen continu worden gesmeerd, gebruik tuimelaarafstel plaatjes (niet bijgeleverd, zie opties) voor de grove afstelling waarna je de tuimelaars fijn afstelt met de afstelboutjes. Dit is noodzakelijk om het oliekanaal in de afstelboutjes niet af te sluiten. Het afstellen van de klepspeling gebeurt aan de zijde van de klepstoters terwijl de speling gelijk aan origineel tussen de klep en de tuimelaar wordt gemeten. De bijgeleverde tuimelaar bevestiging tapeinden zijn ook vervaardigd van chroommolybdeen en lopen breder uit voor een sterkere verbinding. Deze tuimelaar sets zijn bestand tegen een hoge klepveer druk,hoge toerentallen en zijn de sterkste op de markt. Worden per paar geleverd inclusief alle benodigde bevestigingsmaterialen.

Toepasbaar op de volgende motoren:

Type 1 motoren vanaf 8/1965 en later
Type 3 motoren alle bouwjaren
CT / CZ motoren alle bouwjaren
WBX motoren alle bouwjaren


#1780 1:25
#1781 1:40

vervangende afstelboutjes

De fijn afstelling gebeurd met de komvormige afstelboutjes, indien deze zijn ingeslagen door de stoterstangen zijn deze ook los leverbaar. Ga wel op onderzoek uit wat de reden is geweest voor het inslaan: de keuze van stoterstangen kan een oorzaak zijn, het oliekanaal is geblokkeerd geweest, stoterstangen zijn op een verkeerde manier op lengte gemaakt etc. Hou er rekening mee dat ook de stoterstangen hierdoor beschadigd kunnen zijn en vervangen dienen te worden. De afstelboutjes worden per stuk geleverd inclusief borgmoer.

#4783

opties

Het is noodzakelijk de tuimelaar assen goed af te stellen in de hoogte om ervoor te zorgen dat het oliekanaal in de stelboutjes in lijn komt met het kanaal in de tuimelaar, maar ook om de klepgeometrie goed af te kunnen stellen. De afstelplaatjes voor de hoogteafstelling worden niet bijgeleverd, deze zal je extra moeten bijbestellen. Het is dan raadzaam om van iedere soort een aantal maten te nemen zodat je niet stil komt te vallen door een tekort aan afstelplaatjes. Alle afstelplaatjes worden per 4 stuks geleverd. Meer informatie kun je vinden door op het bestelnummer te klikken.

#3000 0.381 mm
#3001 0.762 mm
#3002 1.524 mm

Aanverwanten

Indien deze tuimelaar assen niet is wat je zocht dan zijn er nog meer mogelijkheden om een andere verhouding te krijgen door losse tuimelaars te nemen in combinatie met je bestaande tuimelaar assen of eventueel versterkte assen, hieronder vind je de directe links naar deze onderdelen.

#1783 - 1:25 tuimelaars
#1785 - versterkte tuimelaar assen
#3004 - standaard tuimelaar assen