Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Verchroomd Bob-cat uitlaat systeem met 38 mm buisdiameter Type 1 motoren 1300, 1500 en 1600 cc

 
vw artikelnummer:
 

Bob-cat uitlaat

De Bob-cat is ontwikkeld voor Buggy’s en Baja’s die in alle terrein ongestoord hun werk moeten verrichten en waarbij de uitlaat geen belemmering mag wezen. De Bob-cat geeft maximale bodemvrijheid waarbij een diep plas water geen enkel probleem zal zijn. De lengte van iedere uitlaatbuis is gelijk wat resulteert in een maximale vermogenswinst en daarbij kun je nog kiezen uit twee verschillende buisdiameters afhankelijk welk motorvermogen de uitlaat heeft te verwerken. Een kachelvoorziening is vanzelfsprekend niet aanwezig afgezien dat dit motorvermogen kost is een kachel bij de meeste Baja’s en Buggy een overbodige luxe. Alle Bob-cat uitlaten worden geleverd zonder enige vorm van demping maar er zijn wel mogelijkheden om het extreem harde geluid acceptabel te maken door het plaatsen van een binnen-demper of een Turbo-demper. Een binnen-demper wordt in het uiteinde van de Bob-cat geschoven en de Turbo-demper vervangt het bovenste gedeelte en loopt schuin naar beneden waardoor er een volwaardige demper ontstaat. De Turbo demper wordt vaak extra toegepast bij Trikes, Baja’s en Buggy’s die meer voor de openbare weg worden gebruikt dan het ruige terreinwerk. Zowel een losse binnen-demper als de Turbo demper kunnen snel worden verwijderd zonder dat er gereedschap aan te past komt.
Let op: De zwarte transportlak is bedoeld om niet in de magazijnen te roesten, wil je de bob-cat mooi zwart houden dan zal je hem regelmatig moeten behandelen met hitte bestendige lak, direct na het starten zal deze grotendeels loslaten. Voor de Baja’s en buggy’s die de show moeten stelen is de bob-cat ook leverbaar in een verchroomde uitvoering. Hou er wel rekening mee dat je het chroomwerk goed moet onderhouden door de temperatuurwisselingen ligt corrosie op de loer, door de hoge temperatuur zullen de delen direct na de uitlaatpoorten een blauwe gloed gaan afgeven, daar kun je helaas niets aan doen, dat is de eigenschap van chroom in samenhang met hoge temperaturen. Alle bob-cat uitlaten worden geleverd inclusief montage veren voor het uiteinde en pakkingen.

toepasbaar op alle 1300-1500 en 1600 cc type 1 motoren

zwart gelakte uitvoering

 
#1020 38 mm buisdiameter
#1021 41 mm buisdiameter

verchroomde uitvoering

#1022 38 mm buisdiameter
#1023 41 mm buisdiameter

demper opties

Als je gebruik maakt van de openbare weg is het raadzaam direct een binnen-demper of een Turbo demper bij te bestellen. Het geluid is zeer hard, bij de eerste beste politie controle zal je dan ook van de weg worden gehaald, het is wettelijk nergens toegestaan zoveel lawaai te produceren. De binnen-demper wordt in de open buis van de Bob-cat gestoken, zet de demper vast door het boren van drie gaatjes door de demper en de buis en gebruik splitpennen of parkers voor de verankering (niet bijgeleverd). De Turbo demper vervangt het bovenste gedeelte van de bob-cat en wordt met een slangenklem, aan de buis van de bob-cat vast gezet, deze is alleen geschikt voor de 38 mm buisdiameter bob-cats. Wordt zwart geleverd (zie de opmerking vermeld bij de Bob-cat uitlaten wat je van deze lak kunt verwachten) met Bob-catbovenstuk, pakking, een set nieuwe veren en montage materiaal.
 
#1024 binnen-demper
#4720 Turbo demper voor 38 mm buisdiameter Bob-cats

vervangingsdelen

De pakkingen zijn voor beide buisdiameters ook los leverbaar zoals ook de pakking voor de turbo demper.

#1059 papieren pakking voor buisdiameter 38 mm (4 stuks)
#1019 koper pakkingen voor buisdiameter 38 mm (4 stuks)
#1036 koper pakkingen voor buisdiameter 41 mm (4 stuks)
#1078 pakking voor Turbo demper (per stuk)