Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Uitlaat Competition keramisch gecoat (41 mm buis). Kever / Karmann Ghia 13/15/1600 cc. Bus 1/63 t/m 7/67. Kübel

 
vw artikelnummer:
 

Het uitlaatsysteem dat zorgt voor de grootste vermogenswinst. Om deze winst
te behalen kun je de kachelpotten niet meer gebruiken. Deze uitlaatsystemen
vervangen ook de kachelpotten. De competition uitlaten zijn leverbaar in 3
verschillende buisdiktes (hoe hoger het motorvermogen, des te groter de buisdiameter
moet zijn om het vermogen te kunnen verwerken) en worden geleverd inclusief
‘stinger’. Dit is een conisch uitlopende pijp, die recht naar achteren loopt
en die standaard niet is voorzien van een demper. Je kunt je wel indenken dat
er niet meer lawaai uit een uitlaatsysteem is te verkrijgen dan bij deze competition
uitlaat. Er is wel een binnen demper voor deze uitlaat verkrijgbaar voor het
geval je de auto op de openbare weg gebruikt. Deze demper wordt in de stinger
geschoven (deze demper kost wel motorvermogen). Er is geen spruitstuk verwarmingsaansluiting
op deze uitlaatsystemen aanwezig, ze zijn dus alleen geschikt bij het gebruik
van meerdere carburateurs waarbij dit vervalt. Voor wedstrijd doeleinden is
de bijgeleverde stinger de beste combinatie, maar voor de openbare weg zijn
erspeciaal voor het competition uitlaatsysteem verschillende dempers verkrijgbaar.
Deze dempers hebben alle een grotere buis diameter om een hoger vermogen te
verkrijgen.
Competition spaghetti met stinger
Deze competition spaghetti met stinger is leverbaar in zwart transport lak
en de 41 mm buisdiameter ook nog in een keramisch gecoate uitvoering, hierbij
is zowel de spaghetti als de stinger is chroomkleurig keramisch gecoat. Door
de hoge behandelingstemperatuur van 650º wordt er een ondoordringbare laag
gevormd tegen corrosie. Hierdoor zal de duurzaamheid van de spaghetti veel
langer zijn, de bedrijfstemperatuur lager en zal dit ook een vermeerdering
van de PK,s teweeg brengen. Bij de zwart uitvoeringen zijn zowel de spaghetti
als de stinger  zwart gelakt. De aangebrachte zwarte lak is meer bedoeld om
niet in de magazijnen te roesten, wil je je competition spaghetti met demper
mooi zwart houden dan zul je hem regelmatig moeten behandelen met  hitte bestendige
lak. Voor straatgebruik is er een losse binnen demper leverbaar die in de stinger
past, dit kan wel motorvermogen kosten..Let op! De keramische gecoate uitvoering
zorgt voor een langere levensduur maar is geen garantie tegen roest. Als de
laag beschadigd raakt heeft roest de vrije loop, het is geen RVS.