Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Uitlaat Economy Kever 1200 1/1963 en later Kever 1300/1500 t/m 3/1974 Kever 1600 t/m 7/1975 Karmann Ghia 1/1963 en later Bus 8/1960 en later Kübel

 

Sportieve uitlaat systemen
 
Naast de standaard uitlaat zijn er tal van sportieve uitlaten die een zwaarder geluid produceren en de kever een sportievere achterkant geven. Bij montage van één van deze uitlaten wordt de indruk gewekt dat er een getunede motor achterin ligt, terwijl alleen de uitlaat is vervangen. Alle sportieve uitlaatsystemen hebben een betere doorstroming van de uitlaatgassen, hetgeen resulteert in meer vermogen. Bij de montage van één van deze sportieve uitlaten zul je zien dat het tussen potje dat de verbinding maakt tussen koelhuisslang en kachel pot niet meer aanwezig is (behalve bij de Sportyen Classic performer uitlaten). Om toch de koelhuisslang aan te sluiten op de kachel pot neem je een aluminium koelhuisslang (#1095) en sluit deze direct aan op de kachel pot.

Alle sportieve uitlaatsystemen worden geleverd zonder  uitlaatbevestiging set (#1000, #3203 of #1159), deze moet je er extra bijnemen en zijn zwart gelakt  met verchroomd uiteinde. Bij de meeste uitlaten is de zwarte lak alleen bedoeld om niet in de magazijnen te roesten, wil je je uitlaat mooi zwart houden laat dan alle lak afbladderen en behandel hem daarna met hitte bestendige lak.

Economy uitlaat

De meest populaire sportieve uitlaat is wel de economyuitlaat. Doordat de buizen inschuifbaar zijn, past deze uitlaat op bijna alle kevermotoren met enkele spruitstukverwarming. Het verchroomde uiteinde komt, net als bij de single tip uitlaat, rechts vanonder het achter paneel en door zn buizen netwerk lijkt deze uitlaat op een getunede spaghetti uitlaat. De uitlaat wordt geleverd  inclusief uitlaatklemmen voor de inschuifbare buizen.