RVS uitlaat eindpijpjes
Bij modeljaar 1956 werd bij de Kever de complete uitlaat demper herzien waarbij onder andere de lucht circulatie door de voorverwarmingsbuizen werd verbeterd. Het enkele uitlaatpijpje werd vervangen door twee pijpjes. Deze waren voorzien van een einddemper wat voorheen niet het geval was en er werd nagedacht over de afwerking. De grijze lak maakte plaats voor hoogglans chroom.
Om de lucht circulatie voor de carburateur voorverwarming optimaal te kunnen laten verlopen moet er een onderdruk in het uitlaatsysteem worden gecreëerd. De juiste insteekdiepte van de eindpijpjes zorgen onder andere voor de juiste onderdruk. Steek je ze te diep wordt de doorstroming naar de voorverwarmingsbuizen nadelig beïnvloed.
Bij een motor op bedrijfstemperatuur moeten de vloerverwarmingsbuizen zowel links als rechts zeer heet zijn, als je ze met blote handen kunt vasthouden zijn de voorverwarmingsbuizen verstopt of het uitlaatsysteem heeft een slechte doorstroming wat onder andere kan liggen aan een verkeerde insteekdiepte van de uitlaatpijpjes. Raadpleeg je VW service manual voor de juiste insteekdiepte welke namelijk per motor en per zijde verschilt.
Standaard monteerde Volkswagen verchroomde pijpjes maar de roestduivel ligt hierbij altijd op de loer vandaar dat hier een perfecte oplossing voor is gekomen in de vorm van gepolijst RVS. Net als origineel zijn deze in verschillende lengtes verkrijgbaar, het lengte verschil heeft niets te maken met de motorinhoud maar de variatie in carrosserie en achterbumper gerelateerd aan het bouwjaar of VW model, dit alles om te voorkomen dat de uitlaatgassen de carrosserie en/of achterbumper kunnen bevuilen. Niet alleen voor de Kever en Karmann Ghia zijn de eindpijpjes in gepolijst RVS leverbaar maar ook voor een bepaald aantal bouwjaren Bus.
Indien je naar een goedkopere oplossing op zoek was, zijn de uitlaatpijpjes voor de Kever en Karmann Ghia ook in verchroomde uitvoering leverbaar, zullen snel gaan roesten en zijn maar in één universele lengte leverbaar te weten 265 mm. Deze en de grijs gecoate uitlaatpijpen voor de resteerde VW modellen en motoren staan vermeld in de kolom alternatief. Vergeet niet direct een montage set of pakking mee te bestellen, deze kun je niet hergebruiken (zie kolom optie).
VW Model | Motor | Inhoud/bouwjaar/motorcode/extra info | Artikelnr. | Optie | Alternatief |
Kever | type 1 | 8/1955 t/m 7/1967 (lengte 275 mm, per paar) | #1008 | #1001 | #1030 |
vanaf 8/1967 t/m 7/1972 (lengte 250 mm, per paar) | #3003 | ||||
vanaf 8/1972 en later * (lengte 225 mm, per paar) | #3009 | ||||
Karmann Ghia | type 1 | alle bouwjaren (lengte 275 mm, per paar) | #1008 | ||
Bus (excl. Syncro) |
type 1 | vanaf 8/1976 en later | #21068 | #5001 | #21064 |
type 4 | 2000cc (alleen met motorcode CU en CV) | #41070 | #41077 | #41073 | |
WBX | 1900cc met motorcode DF, EY | ||||
1900cc met motorcode DG t/m1986 ¹ | |||||
1900cc met motorcode DG vanaf 1986 ¹ en later | #71070 | #71064 | |||
2100cc | |||||
Diesel | 1600cc met motorcode CS | #41070 | #41073 | ||
Bus Syncro | WBX | 1900cc t/m 1985 ² | |||
2100cc met motorcode MV,SR t/m 7/1986 en later | #71070 | #71064 |
* injectie motoren uitgezonderd
¹ t/m chassisnummer 24-G-058 000 of vanaf 24-G-058 001 en later
² t/m chassisnummer 24-G-043 000