Vacuüm aansluitingen
Verweerde vacuümslangen en aansluitingen kunnen voor een slecht presterende motor zorgen wat zelfs kan leiden tot grote motorschade. Verwering kun je niet tegenhouden, bij motoren op leeftijd hoort dit er nu eenmaal bij. Controleer bij iedere onderhoudsbeurt de staat van de slangen en aansluitingen door deze los te nemen en samen te drukken. Als er haarscheurtjes zichtbaar zijn is de slang of de aansluiting aan het verweren. Je kunt slangen eventueel inkorten maar dat is maar een tijdelijke oplossing, als je slang eenmaal aan het verweren is stop je dat niet door deze in te korten. Als er tape aanwezig is op een haakse of T-stuk aansluiting moeten alle alarmbellen gaan rinkelen, dat verbergt in de meeste gevallen een gescheurde aansluiting welke direct moet worden vervangen. Je zou niet de eerste zijn waarvan de zuigers het begeven door een lekkende vacuüm aansluiting. De hier vermelde vacuüm aansluitingen zijn gelijk aan het origineel eveneens vervaardig uit rubber en worden per stuk geleverd.
aansluitingen op het inlaat spruitstuk bij type 4 carburateur motoren
cilinder inhoud | bouwjaar | zijde | vorm | bestelnummer |
1700 cc | t/m 7/1972 | links | haaks | #42141 |
vanaf 8/1972 en later | links en rechts | haaks | #42141 | |
1800 cc | alle | links en rechts | haaks | #42142 |
2000 cc | t/m 7/1979 | links en rechts | haaks | #42142 |
vanaf 8/1979 en later | links | T-stuk | #72148 | |
vanaf 8/1979 en later | rechts | haaks | #42142 |