Verdeelkappen
De verdeelkap geeft de ontstekingsvonk door aan de bougiekabel, het is dan ook begrijpelijk dat wanneer de contacten zwaar zijn ingebrand de motor slechter gaat lopen of er helemaal mee ophoudt. Controleer iedere 5000 km de verdeelkap op slijtage en scheuren en vervang hem samen met de rotor, deze delen slijten op elkaar in. Deze verdeelkappen zijn van een hoogwaardige kwaliteit waarbij de meeste modellen door Volkswagen worden gemonteerd als originele montage. Alle vermelde motoren met de bouwjaren zijn zoals Volkswagen dit heeft toegepast, het komt vaak voor dat de originele stroomverdeler door de jaren heen is vervangen door een model wat niet op deze motor thuis hoort, dan klopt ook de opgegeven informatie niet meer, bekijk daarom je oude verdeelkap en vergelijk dit met de afbeelding om er zeker van te zijn dat je de juiste verdeelkap besteld. Als extra staat ook de bijbehorende rotor vermeld plus eventueel een goedkoper alternatief (B-kwaliteit).
Bosch stroomverdelers (voor originele toepassingen)
Bosch is vanaf het prille begin de hofleverancier van Volkswagen, de meeste Volkswagens zijn dan ook met een Bosch stroomverdeler uitgerust, dit is makkelijk te controleren, het Bosch logo en het Bosch onderdeelnummer staat altijd op de verdeler vermeld. De laatste jaren zijn er ook imitatie stoomverdelers op de markt gekomen (#2099), welke qua verdeelkap, rotor en contactpunten gelijk zijn aan het origineel van Bosch. Op de reproductie staat geen Bosch of VW logo vermeld, wel vaak het merk of onderdeelnummer van de fabrikant. Alle reproducties maken gebruik van verdeelkap #2063 of #2063Z (of de B-kwaliteit #2030) en rotor #2032.
motor type | bouwjaar / opmerking | verdeelkap A-kwaliteit |
verdeelkap B-kwaliteit |
rotor A-kwaliteit |
rotor B-kwaliteit |
|
type 1 | 25 pk | alle bouwjaren | #2058 | #2057 | ||
30 pk | 1/1954 t/m 7/1960 * ¹ | #4061 | ||||
t/m 7/1960 ¹ | #2058 | #2057 | ||||
vanaf 8/1959 en later ¹ | #2063 | #2030 | #2032 | |||
vanaf 8/1960 en later ¹ | #3056 | #3049 | ||||
vanaf 8/1960 en later ¹ | #2062 | #2031 | #2017 | #2006 | ||
1200 | t/m 7/1965 ¹ | #3056 | #3049 | |||
1964 (motor nr. 8 350 310) t/m 7/1968 ¹ | #2062 | #2031 | #2017 | #2006 | ||
vanaf 8/1968 en later | #2063 | #2030 | #2032 | |||
1300 | t/m 7/1968 | #2062 | #2031 | #2017 | #2006 | |
vanaf 8/1968 en later | #2063 | #2030 | #2032 | |||
1500 | t/m 7/1968 | #2062 | #2031 | #2017 | #2006 | |
vanaf 8/1968 en later | #2063 | #2030 | #2032 | |||
1600 | t/m 7/1968 | #2062 | #2031 | #2017 | #2006 | |
8/1968 t/m 1988 (chassis nr.11-J-012804) | #2063 | #2030 | #2032 | |||
1988 (chassis nr 11-J-012805) t/m 9-1992 | #2041 | #72032 | #72007 | |||
vanaf 10/1992 en later | #2041 | #5032 | ||||
type 3 | 1500 | t/m 7/1963 | #3056 | #3049 | ||
vanaf 8/1963 t/m 7/1968 | #2062 | #2031 | #2017 | #2006 | ||
vanaf 8/1968 en later | #2063 | #2030 | #2032 | |||
1600 carburatie ² | t/m 7/1968 | #2062 | #2031 | #2017 | #2006 | |
vanaf 8/1968 t/m 7/1969 | #2063 | #2030 | #2032 | |||
vanaf 8/1969 en later | #2062 | #2031 | #2017 | #2006 | ||
1600 Injectie | alle bouwjaren | #2062 | #2031 | #2017 | #2006 | |
1600 automaat | alle bouwjaren | #2062 | #2031 | #2017 | #2006 | |
type 4 | alle | conventionele ontsteking | #2063 | #2030 | #2032 | |
elektronische ontsteking | #2063 | #2030 | #72032 | #72007 | ||
CT/CZ | alle | conventionele ontsteking | #2063 | #2030 | #2032 | |
elektronische ontsteking | #2063 | #2030 | #72032 | #72007 | ||
WBX | 1900 | conventionele ontsteking t/m 6/1984 | #2063 | #2030 | #2032 | |
conventionele ontsteking vanaf 7/1984 | #2041 | #2032 | ||||
elektronische ontsteking t/m 6/1984 | #2063 | #2030 | #72032 | #72007 | ||
elektronische ontsteking vanaf 7/1984 | #2041 | #72032 | #72007 | |||
2100 | alle bouwjaren | #2041 | #5032 |
motor type | bouwjaar / opmerking | verdeelkap | rotor | contactpunten | |
type 1 | 30 pk | vanaf 8/1960 en later | #3057 | #2014 | #2012 |
1200 | vanaf 8/1960 t/m 1967 (0 284 014) | ||||
1300 | t/m 7/1968 | ||||
1500 | t/m 7/1968 |
stroomverdeler | verdeelkap A-kwaliteit |
verdeelkap B-kwaliteit |
rotor | contactpunten | condensator |
Bosch 009 | #2063 | #2030 | #2032 | #2054 | #2028 |
reproductie 009 (o.a Paruzzi #2234) | #2063 | #2030 | #2032 | #2054 | #2236 |
Bosch 050 | #2025 | #2026 | #2054 | #2027 |
stroomverdeler | productiejaar | verdeelkap * | rotor | |
A-kwaliteit | B-kwaliteit | |||
123 (#2246, #2245, #2247) | t/m 2012 | #4063 | - | #2057 |
vanaf 2012 en later | #2063 | #2030 | #2057 |
motor type | bouwjaar / opmerking | rotor | verdeelkap | |||||
transparant | rood | blauw | geel | gerookt | ||||
type 1 | 30 pk | vanaf 8/1959 en later ¹ | #2032 | #2020 | #2021 | #2022 | #2023 | #2024 |
1200 | vanaf 8/1968 en later | #2032 | ||||||
1300 | vanaf 8/1968 en later | #2032 | ||||||
1500 | vanaf 8/1968 en later | #2032 | ||||||
1600 | 8/1968 t/m 1988 (chassis nr. 11-J-012804) | #2032 | ||||||
type 3 | 1500 | vanaf 8/1968 en later | #2032 | |||||
1600 | vanaf 8/1968 t/m 7/1969 | #2032 | ||||||
type 4 | alle | conventionele ontsteking | #2032 | |||||
elektronische ontsteking | #72032 ³ | |||||||
CT/CZ | alle | conventionele ontsteking | #2032 | |||||
elektronische ontsteking | #72032 ³ | |||||||
WBX | 1900 | conventionele ontsteking t/m 6/1984 | #2032 | |||||
elektronische ontsteking t/m 6/1984 | #72032 | |||||||
009 stroomverdeler | #2032 | #2020 | #2021 | #2022 | #2023 | #2024 | ||
123 stroomverdelers vanaf 2012 en later | #2057 | #2020 | #2021 | #2022 | #2023 | #2024 |
¹ bekijk de afbeelding van de verdeelkap voor het juiste model, VW heeft in deze periode verschillende Bosch stroomverdelers toegepast
² uitzondering van automaat uitvoeringen en injectie motoren.
³ ook leverbaar in B-kwaliteit zie # 72007