Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Verdeelkap std (A-kwaliteit) T1 1.2 8/67» 1.3/1.5 8/68» 1.6»1/80 T14 8/68» T2 8/67» 181 + 009 ZWART

 

Verdeelkappen 

De verdeelkap geeft de ontstekingsvonk door aan de bougiekabel, het is dan ook begrijpelijk dat wanneer de contacten zwaar zijn ingebrand de motor slechter gaat lopen of er helemaal mee ophoudt. Controleer iedere 5000 km de verdeelkap op slijtage en scheuren en vervang hem samen met de rotor, deze delen slijten op elkaar in. Deze verdeelkappen zijn van een hoogwaardige kwaliteit waarbij de meeste modellen door Volkswagen worden gemonteerd als originele montage. Alle vermelde motoren met de bouwjaren zijn zoals Volkswagen dit heeft toegepast, het komt vaak voor dat de originele stroomverdeler door de jaren heen is vervangen door een model wat niet op deze motor thuis hoort, dan klopt ook de opgegeven informatie niet meer, bekijk daarom je oude verdeelkap en vergelijk dit met de afbeelding om er zeker van te zijn dat je de juiste verdeelkap besteld. Als extra staat ook de bijbehorende rotor vermeld plus eventueel een goedkoper alternatief (B-kwaliteit). 

Bosch stroomverdelers (voor originele toepassingen)

Bosch is vanaf het prille begin de hofleverancier van Volkswagen, de meeste Volkswagens zijn dan ook met een Bosch stroomverdeler uitgerust, dit is makkelijk te controleren, het Bosch logo en het Bosch onderdeelnummer staat altijd op de verdeler vermeld. De laatste jaren zijn er ook imitatie stoomverdelers op de markt gekomen (#2099), welke qua verdeelkap, rotor en contactpunten gelijk zijn aan het origineel van Bosch. Op de reproductie staat geen Bosch of VW logo vermeld, wel vaak het merk of onderdeelnummer van de fabrikant. Alle reproducties maken gebruik van verdeelkap #2063 of #2063Z (of de B-kwaliteit #2030) en rotor #2032.
 
 

motor type bouwjaar / opmerking verdeelkap 
A-kwaliteit
verdeelkap 
B-kwaliteit
rotor 
A-kwaliteit
rotor 
B-kwaliteit
type 1 25 pk alle bouwjaren #2058   #2057  
30 pk 1/1954 t/m 7/1960 * ¹  #4061      
t/m 7/1960 ¹ #2058   #2057  
vanaf 8/1959 en later ¹ #2063 #2030 #2032  
vanaf 8/1960 en later ¹ #3056   #3049  
vanaf 8/1960 en later ¹ #2062 #2031 #2017 #2006
1200 t/m 7/1965 ¹ #3056   #3049  
1964 (motor nr. 8 350 310) t/m 7/1968 ¹ #2062 #2031 #2017 #2006
vanaf 8/1968 en later #2063 #2030 #2032  
1300 t/m 7/1968 #2062 #2031 #2017 #2006
vanaf 8/1968 en later #2063 #2030 #2032  
1500 t/m 7/1968 #2062 #2031 #2017 #2006
vanaf 8/1968 en later #2063 #2030 #2032  
1600 t/m 7/1968 #2062 #2031 #2017 #2006
8/1968 t/m 1988 (chassis nr.11-J-012804) #2063 #2030 #2032  
1988 (chassis nr 11-J-012805) t/m 9-1992 #2041   #72032 #72007
vanaf 10/1992 en later #2041   #5032  
type 3 1500 t/m 7/1963 #3056   #3049  
vanaf 8/1963 t/m 7/1968 #2062 #2031 #2017 #2006
vanaf 8/1968 en later #2063 #2030 #2032  
1600 carburatie ² t/m 7/1968 #2062 #2031 #2017 #2006
vanaf 8/1968 t/m 7/1969 #2063 #2030 #2032  
vanaf 8/1969 en later #2062 #2031 #2017 #2006
1600 Injectie alle bouwjaren #2062 #2031 #2017 #2006
1600 automaat alle bouwjaren #2062 #2031 #2017 #2006
type 4 alle conventionele ontsteking #2063 #2030 #2032  
elektronische ontsteking #2063 #2030 #72032 #72007
CT/CZ alle conventionele ontsteking #2063 #2030 #2032  
elektronische ontsteking #2063 #2030 #72032 #72007
WBX 1900 conventionele ontsteking t/m 6/1984 #2063 #2030 #2032  
conventionele ontsteking vanaf 7/1984 #2041   #2032  
elektronische ontsteking t/m 6/1984 #2063 #2030 #72032 #72007
elektronische ontsteking vanaf 7/1984 #2041   #72032 #72007
2100 alle bouwjaren #2041   #5032  
* alleen geschikt voor stroomverdeler met Bosch nummer VE 4 BRS 383 (VW nummer 111 905 205) 
¹ bekijk de afbeelding van de verdeelkap voor het juiste model, VW heeft in deze periode verschillende Bosch stroomverdelers toegepast
² met uitzondering van automaat uitvoeringen deze staan apart vermeld.
 
Garbe-Lahmeyer stroomverdelers (voor originele toepassingen)

Begin jaren 60 waren de verkoopcijfers zo hoog dat Bosch de productie van stroomverdelers niet aan kon, Volkswagen heeft in deze periode hulp ingeroepen van Garbe-Laymeyer. In deze periode zijn er dus twee merken stroomverdelers gemonteerd geweest, het kan dus goed voorkomen dat je geen Bosch maar een Garbe-Laymeyer stroomverdeler in je auto hebt zitten. Garbe-Laymeyer maakte uitsluitend gebruik van het VW onderdeelnummer en ook het VW logo werd groot in de verdeler gedrukt, dus geen Garbe-Laymeyer logo of onderdeelnummer, zoals Bosch wel altijd heeft gedaan. Deze stroomverdelers voldeden aan de VW / Bosch  specificaties maar maakten gebruik van een eigen verdeelkap, rotor en contactpunten. Voor de compleetheid van deze minder voorkomende stroomverdeler staan hier ook de contactpunten vermeld.
 
motor type bouwjaar / opmerking verdeelkap rotor contactpunten
type 1 30 pk vanaf 8/1960 en later #3057 #2014 #2012
1200 vanaf 8/1960 t/m 1967 (0 284 014)
1300 t/m 7/1968
1500 t/m 7/1968
 
009 en 050 stroomverdelers

De Bosch 009 en 050 stroomverdelers zijn uitsluitend voor tuningdoeleinden gebruikt en wijden hun naam aan het Bosch nummer wat eindigde op 009 of 050, beide stroomverdelers zijn 100 % centrifugaal en werden standaard toegepast op Porsche motoren. Voor een beter overzicht staan hier naast de rotor en verdeelkap ook de condensator vermeld, zoals je kunt zien maken we hier wel onderscheid tussen het origineel van Bosch en de reproducties. Bij het origineel staat het Bosch logo en het Bosch nummer op de stroomverdeler vermeld en op de reproductie staat dit niet vermeld, vaak wel het merk of onderdeelnummer van de fabrikant. Er zijn geen reproducties van 050 stroomverdelers, dit is alleen het geval bij de 009.
 
stroomverdeler verdeelkap
A-kwaliteit
verdeelkap
B-kwaliteit
rotor contactpunten condensator
Bosch 009 #2063 #2030 #2032 #2054 #2028
reproductie 009 (o.a Paruzzi #2234) #2063 #2030 #2032 #2054 #2236
Bosch 050 #2025   #2026 #2054 #2027
 
123 stroomverdelers

De123 stroomverdeler is een elektronisch ontstekingssysteem dat ontworpen is om het bestaande mechanische Volkswagen systeem te vervangen, hierdoor krijgt je een nagenoeg onderhoudsvrij ontstekingssysteem. Er zijn 16 verschillende vervroeging/curves ingebouwd, die met een schakelaar kunnen worden gekozen of bij de TUNE 4 met een paar muisklikken zelf te programmeren. De ingebouwde elektronica zorgt altijd voor de juiste vervroeging, de juiste vacuüm-vervroeging en de juiste contact-hoek, voor een optimale vonk en maximale prestatie. Er zijn drie verschillende uitvoeringen leverbaar welke per productie periode gebruik maken van dezelfde rotor en verdeelkap. Meer informatie over de 123 stroomverdelers kun je vinden bij deze artikelen: #2245, #2246, #2247.

let op: er zijn geen nummers op de 123 stroomverdelers aanwezig om de productieperiode te achterhalen, vergelijk bij de verdeelkap de afbeelding met je bestaande kap.
 
stroomverdeler productiejaar verdeelkap * rotor
A-kwaliteit B-kwaliteit
123 (#2246#2245#2247) t/m 2012 #4063 - #2057
  vanaf 2012 en later #2063 #2030 #2057
* zie opmerking in de tekst

Gekleurde verdeelkappen 

De verdeelkap zit direct in het zicht bij het openen van de motorklep, speciaal voor de “dress-up guys” zijn deze ook leverbaar in doorzichtige uitvoering in diverse kleuren. Ook hier staan de rotors weer als extra vermeld, vervang deze gelijktijdig met je nieuwe verdeelkap om vroegtijdige slijtage van je nieuwe verdeelkap te voorkomen. Klik op een willekeurige kleur voor meer informatie over gekleurde verdeelkappen.

Let op: passen niet op Garbe-Lahmeyer stroomverdelers
 
motor type  bouwjaar / opmerking  rotor verdeelkap
transparant rood blauw geel gerookt
type 1 30 pk vanaf 8/1959 en later ¹ #2032 #2020  #2021 #2022  #2023 #2024
1200 vanaf 8/1968 en later #2032
1300 vanaf 8/1968 en later #2032
1500 vanaf 8/1968 en later #2032
1600 8/1968 t/m 1988 (chassis nr. 11-J-012804) #2032
type 3 1500 vanaf 8/1968 en later #2032
1600 vanaf 8/1968 t/m 7/1969 #2032
type 4 alle conventionele ontsteking #2032
elektronische ontsteking   #72032 ³
CT/CZ alle conventionele ontsteking #2032
elektronische ontsteking   #72032 ³
WBX 1900 conventionele ontsteking t/m 6/1984 #2032
elektronische ontsteking t/m 6/1984 #72032
009 stroomverdeler #2032 #2020 #2021 #2022 #2023 #2024
123 stroomverdelers vanaf 2012 en later #2057 #2020 #2021 #2022 #2023 #2024

¹ bekijk de afbeelding van de verdeelkap voor het juiste model, VW heeft in deze periode verschillende Bosch stroomverdelers toegepast
² uitzondering van automaat uitvoeringen en injectie motoren.
³ ook leverbaar in B-kwaliteit zie # 72007