Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Versnellingsbak gereviseerd 8:31 (3.875). IRS voor Kever + Karmann Ghia. met 1600 cc motoren 8/70 en later

 
vw artikelnummer:

Dit onderdeel is geschikt voor:

 

Gereviseerde versnellingsbakken
 
Ook de versnellingsbak heeft niet het eeuwige leven, er kunnen na verloop van tijd diverse onderdelen slijten waardoor het schakelen moeilijker wordt of er bijgeluiden optreden tijdens het rijden. Je kunt zelf de versnellingsbak openhalen en het euvel verhelpen maar dit is vaak geen eenvoudig karwei. Een kant en klare oplossing is een compleet gereviseerde versnellingsbak voorzien van 8:33 (4.125), een 8:35 (4.375) of je kiest voor een 8:31 (3.875) differentieel. Deze laatste werd door Volkswagen altijd gemonteerd bij de uitvoeringen die standaard met een 1600 cc motor waren uitgerust . Dit type differentieel is zeer gewild bij een ieder die achteraf een 1600 cc of een zwaardere motor heeft ingebouwd. Door deze overbrengingsverhouding zijn alle versnellingen langer zodat er ook een hogere topsnelheid wordt behaald. Het toerental wordt lager dan voorheen bij een bepaalde snelheid, wat minder motorgeluid in het interieur met zich meebrengt. Indien er nu een 1200,1300 of 1500 cc motor is gemonteerd ook dan kun je zonder problemen ook een 8:31 (3.875) versnellingsbak monteren, hou er dan wel rekening mee dat de trekkracht een stuk minder zal zijn en je langer moet optrekken eer de gewenste snelheid is bereikt. Alle gereviseerde versnellingsbakken worden geleverd, exclusief ophangingrubbers, druklager en olie. Alle versnellingsbakken zijn volledig gesynchroniseerd. Indien je een auto hebt t/m het bouwjaar 7/1960 ook dan is het mogelijk deze te monteren, neem er dan de ombouw adapter (zie opties) extra bij.
 
revisie opmerking:
 
De tandwielen van de verschillende versnellingen zijn voorzien van een extra tandkrans die zorgen voor de synchronisatie en krachtoverbrenging van de in te schakelen versnelling. Bij veel gereviseerde versnellingsbakken missen er enkele tanden bij deze tandkransen terwijl dit origineel niet het geval is. Deze aanpassing wordt echter bewust gedaan om schakelproblemen te vermijden. De tandkransen zijn origineel uitgevoerd met dunne en dikke tanden op één krans. Alleen de dikkere tanden worden belast en zijn aan slijtage onderhevig. Wanneer deze tanden te ver versleten zijn zal de bak de neiging hebben om uit de versnelling te springen of zal deze niet meer soepel in de versnelling geschakeld kunnen worden. Om dit te voorkomen worden de dikkere tanden tijdens de revisie verwijderd, waardoor de rest van de dunnere, nog als nieuwe, tanden deze taken over kunnen nemen. Dit gebeurt natuurlijk alleen als deze tanden zodanig versleten zijn dat er niet gegarandeerd kan worden dat deze nog eens een versnellingsbak-leven probleemloos meegaan. Nieuwe tandkransen monteren is helaas geen optie omdat deze simpelweg niet te krijgen zijn. De “nieuwe” overbrenging is niet zwakker dan origineel, omdat het aantal dikkere tanden altijd gelijk of lager is dan het aantal dunnere tanden. Deze methode wordt door veel revisiebedrijven toegepast en is inmiddels een geaccepteerde manier om dit probleem op te lossen.
 
Alle vermelde versnellingsbakken zijn toepasbaar op Kever en Karmann Ghia vanaf 8/1960 en later (ook daarvoor bruikbaar, zie tekst) waarbij er geen inruil van je oude versnellingsbak nodig is
 
Let op: in onderstaand overzicht staat de bijbehorende motor cilinderinhoud vermeld zoals Volkswagen dit heeft toegepast. Kijk ook bij de technische gegevens om te controleren of je bestaande versnellingsbak overeenkomt met je motor, er zijn namelijk uitzonderingen gemaakt, zo zijn er bijvoorbeeld 1300 cc motoren geweest met een 8:33 (4.125) versnellingsbak.
 

uitvoering ¹ motor inhoud * eindoverbrenging pendelassen ³ tussen-assen ² ³
bedoeld voor zwevend druklager(#1520) 1200/ 1300 cc 8:35 (4.375) #501495  
1500 cc 8:33 (4.125) #1495
1600 cc 8:31 (3.875) #1489
bedoeld voor vast druklager (#1521) 1200 /1300 cc 8:35 (4.375) #501496 #501498
1500 cc 8:33 (4.125) #1496 #1498
1600 cc 8:31 (3.875) #1490 #1492

* zie de opmerking in de tekst plus de technische gegevens
¹ zwevend lager: gebruikt bij Kever modellen t/m 7/1970 en 1200 modellen t/m 1972 (chassisnummer 112 2670 583), gebruikt bij Karmann Ghia t/m 7/1970
vast lager: gebruikt bij Kever vanaf 8/1970 en later en 1200 modellen vanaf 1972 (chassisnummer 112 2670 584), gebruikt bij Karmann Ghia vanaf 8/1970 en later
² Deze versnellingsbakken zijn bedoeld voor een vast druklager (druklager glijd over een geleide bus). Indien je oude versnellingsbak is uitgerust met een zwevend lager vervang dan het druklager en drukgroep voor het juiste model (zie opties).
³ Pendelassen (swing axel) )zijn te herkennen aan 1 aandrijfhoes welke aan de versnellingsbakzijde zit gemonteerd en bij tussenassen (IRS) zijn het losse assen (met homokineten) met aan weerskanten aandrijfhoezen.
 
Opties
 
Mocht je auto van voor 7/1960 zijn dan heb je een ombouw adapter nodig om de versnellingsbak te kunnen monteren. Het is raadzaam om direct het druklager met drukgroep, koppelingsplaat en ophangingsrubbers te vervangen zoals ook de aandrijfhoezen bij de pendel-as uitvoering. Vergeet ook de juiste olie niet mee te bestellen, alle versnellingsbakken worden zonder olie geleverd.

#4825 versnellingsbak adapter voor demontage in een auto van voor 7/1960
 
#1480 ophangingsrubber voorzijde 1961 t/m 7/1965
 
#1485 ophangingsrubber voorzijde 8/1965 t/m 7/1972
 
#1484 ophangingsrubber voorzijde vanaf 8/1972 en later
 
#1481 ophangingsrubber achterzijde t/m 7/1972
 
#1482 ophangingsrubber achterzijde vanaf 8/1972 en later
 
#1465 aandrijfhoes uit één geheel (pendelas)
 
#1468 aandrijfashoes deelbaar (A-kwaliteit) pendelas
 
#50715 versnellingsbak olie per liter
 
#1520 druklager (zwevend)
 
#1521 druklager (vast)
 
#1500 koppelingsplaat 180 mm
 
#1501 koppelingsplaat 200 mm
 
#1509 drukgroep voor zweven lager 180 mm
 
#1512 drukgroep voor vast lager 180 mm
 
#1508 drukgroep voor zwevend lager 200 mm
 
#1507 drukgroep voor vast lager 200 mm
 
Pro-Street versnellingsbakken
 
Bij lichte tuning kun je zonder problemen de standaard versnellingsbak gebruiken al is het wel raadzaam om hiervoor een versnellingsbak te nemen met een eindoverbrenging van 8:31 (3.875). Indien het vermogen aanzienlijk toeneemt, kan een standaard versnellingsbak voor problemen gaan zorgen. De Pro Street versnellingsbakken zijn op tal punten versterkt en kunnen ingezet worden voor het zwaardere werk zoals off-road racing, drag-racing , circuit-racing en het snellere straatwerk. Lees er alles over door het volgen van onderstaande producten.
 
#4591 Pro Street Versnellingsbak 8:31 (3.875) IRS Kever/Karmann Ghia
 
#4590 Pro Street Versnellingsbak 8:31 (3.875) PENDELAS Kever/Karmann Ghia