Verwarmingskabels
De verwarming wordt bediend met een draaiknop voor de oudere Volkswagens en door middel van hendels voor de latere bouwjaren. Aan deze draaknop of hendels zitten de verwarmingskabels gemonteerd die naar achterzijde van de auto lopen en de kachelpotten bedienen. De kabels zijn per paar verbonden en splitsen zich naar de linker en rechter kachelpot voor de latere bouwjaren Kever, Karmann Ghia Type 3 en Kübel , voor de oudere modellen is dit één lange kabel die in het midden op de centrale draaiknop wordt aangesloten, dit laatste geldt ook voor de spijlbussen. Voor de bussen van 1967 t/m 1972 zitten de kabels voor de rechter en linker kachelpot op afzonderlijke hendels en daarna is dit één hendel geworden en worden de kabels aan elkaar gekoppeld, vandaar dat je hier twee kabels tegen zult komen voor de linker en de rechter kachelpot. Op de plaats waar de kabels naar buiten komen zijn ze zeer zwak en breken vaak af, vervanging is dan de enige oplossing. Alle kabels (behalve het universeel model) zijn voorzien van een verdikking aan het uiteinde om ze in de klem van de kachel pot bedieningsarm te kunnen monteren. Als extra controle staat de totale kabel lengte in mm vermeld en indien er een dubbel lengte staat vermeld gaat het hier om kabels die per paar zijn verbonden voor de linker en rechter kachelpot vandaar ook twee lengtes.
Indien je in bezit bent van op een VW chassis gebaseerde kit car (buggy of eigen creatie) waarvoor geen passende kabel voorhanden is, er een bepaalde kabel niet op voorraad is of je hebt een auto waarvoor geen passende kabel leverbaar is kun je ook een universeel kabel gebruiken (#1151). Deze kabels hebben geen verdikking aan het einde en zijn extra lang, je kunt deze eenvoudig op maat knippen waarbij je het montage boutje in het montagetonnetje iets verder moet aandraaien dan wanneer er een verdikking aan zit, de montage manier aan de voorzijde is wel gelijk aan origineel. De lengte in mm staat hiervan ook vermeld en heeft ondanks dat ze universeel zijn toch twee verschillende lengtes zoals origineel. Indien er geen vermelding staat voor jou auto of bouwjaar dan is hiervoor het universeel model niet bruikbaar.
Kever
nummer | bouwjaar | lengte | zijde |
#926 | vanaf 8/1955 t/m 1962¹ | 3670 | gecombineerd |
#925 | vanaf 1962 ² t/m 7/1964 | 3660 | |
#930 | vanaf 8/1964 t/m 7/1972 (met pendel assen) | 1425/1439 | |
#939 | t/m 7/1972 (met tussen assen) | 1446/1459 | |
#927 | vanaf 8/1972 en later (met pendel assen) | 1368/1378 | |
#928 | vanaf 8/1972 en later (met tussen assen) | 1375/1389 |
nummer | bouwjaar | lengte | zijde |
#926 | t/m 1962 ¹ | 3670 | gecombineerd |
#925 | vanaf 1962 ² t/m 7/1964 | 3660 | |
#930 | vanaf 8/1964 t/m 7/1972 (met pendel assen) | 1425/1439 | |
#939 | t/m 7/1972 (met tussen assen) | 1446/1459 | |
#927 | vanaf 8/1972 en later (met pendel assen) | 1368/1378 | |
#928 | vanaf 8/1972 en later (met tussen assen) | 1375/1389 |
nummer | bouwjaar | lengte | zijde |
#1151 | vanaf 1964 ³ t/m 7/1966 (zie tekst) | 1620/1647 | universeel gecombineerd |
#928 | vanaf 8/1966 en later | 1375/1389 | gecombineerd |
nummer | bouwjaar | lengte | zijde |
#20939 | t/m 2/1955 | 5735 | gecombineerd |
#20929 | vanaf 3/1955 t/m 7/1967 | 5715 | gecombineerd |
#20930 | vanaf 8/1967 t/m 7/1971 (LHD) | 4115 | links |
#20938 | vanaf 8/1967 t/m 1968 * (LHD) | 4205 | rechts |
#20933 | vanaf 1968 ** t/m 7/1971 (LHD) | 4320 | rechts |
#20940 | vanaf 8/1971 t/m 7/1972 met 1600 motor (LHD) | 4113 | links |
#20941 | 4316 | rechts | |
#20934 | vanaf 8/1971 t/m 7/1972 met 1700 motor (LHD) | 4126 | links |
#20935 | 4313 | rechts | |
#20936 | vanaf 8/1972 t/m 7/1979 met 1600 motor (LHD) | 4115 | links |
#20937 | 4310 | rechts | |
#20931 | vanaf 8/1972 t/m 7/1979 met 1700-1800-2000 motor (LHD) | 4100 | links |
#20932 | 4225 | rechts | |
#70930 | vanaf 8/1979 en later (T25) met 1600 CT/ CZ motor (LHD) | 4235 | rechts |
#70932 | vanaf 8/1979 en later (T25) met 2000 motor (LHD) | 4130 | links |
#70931 | 4245 | rechts |
nummer | bouwjaar | lengte | zijde |
#928 | alle bouwjaren met kachelpotten | 1375/1389 | gecombineerd |