Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Ombouw vliegwiel om een Type 4 motor op een Type 1 versnellingsbak te monteren, Type 4 motoren Specificaties: Koppelingsplaat diameter: 200 mm, Aantal tanden: 130, Gewicht: 6.28 kg, Materiaal: gesmeed chroommolybdeen

 
 

Lichter vliegwiel

Een lichter vliegwiel draagt mee aan meer vermogen, maar is echter meer geschikt voor motoren die hogere toeren draaien. Het 200 mm type 1 en type 3 vliegwiel is geschikt voor een 8 pens verbinding op de krukas (dit vliegwiel past ook op de originele 4 pennen). Doordat één van de 8 gaten asymmetrisch is geboord past het vliegwiel maar op één manier op de krukas (bij alle krukassen met contragewichten is dit op dezelfde wijze geboord), wat zeer belangrijk is bij het balanceren van de krukas met poelie en vliegwiel. Indien je de standaard  krukas wilt voorzien van 8 pennen met behulp van het speciale boorgereedschap (zie opties) hou hier dan rekening met asymmetrisch boren van de gaten. De type 4 vliegwielen worden met bouten gemonteerd en zijn voorzien van één  paspen die ervoor zorgt dat het vliegwiel er maar op één  manier op kan worden gezet. Voor alle vliegwielen is het raadzaam om het vliegwiel samen met de krukas en poelie te laten balanceren, hierdoor wordt de druk en trillingen op de hoofdlagers tot een minimum gereduceerd. De type 4 vliegwielen zijn leverbaar voor de 215 mm koppelingsplaat en een aangepast vliegwiel bedoeld voor een 200 mm koppelingsplaat. Met dit laatste vliegwiel wordt het dus mogelijk om een type 4 motor te monteren in een type1 of type 3 versnellingsbak zonder hiervoor de versnellingsbak te moeten aanpassen. Alle vliegwielen zijn voorzien van 130 tanden wat in de volksmond ook wel een 12 Volt vliegwiel wordt genoemd. Achter het type motor waarvoor het vliegwiel is bedoeld staat het totaal gewicht en de diameter van de koppelingsplaat / drukgroep vermeld. 

opmerking voor vliegwiel #1504 (type 1 en type 3 motoren) : 

Controleer voor het monteren of de paspennen niet teveel speling vertonen, teveel speling kan leiden tot het los raken van het vliegwiel wat enorme schade kan veroorzaken. Gebruik bij dit vliegwiel uitsluitend een krukaskeerring zonder extra (stof) lip kering #1639 of #1640 zijn hiervoor het beste geschikt, indien er toch een kering wordt gebruikt met extra (stof) lip leid dit onherroepelijk tot lekkage. De glooiing van het loopvlak begint eerder dan bij het origineel hierdoor is de verbinding sterker maar heeft als nadeel dat de diameter is toegenomen op de plaats waar de extra lip zijn werk moet doen en hierop kapot loopt.

#1504   type 1 + type 3 motoren 6.0 kg 200 mm 
#41504   type 4 motoren 6.0 kg 200 mm
#41506   type 4 motoren 6.1 kg 215 mm 

opties

#1639 standaard vliegwielkering zonder extra lip voor type 1 en type 3 motoren 
#1640 siliconen vliegwielkering zonder extra lip voor type 1 en type 3 motoren
#1501 standaard koppelingsplaat 200 mm
#41502 standaard koppelingsplaat 215 mm
#1508 standaard 200 mm drukgroep t/m 7/1970
#1507 standaard 200 mm drukgroep vanaf 8/1970
#41546 koppeling set 210 mm
#41547 koppeling set 215 mm 
#1589 afstel shims 0.24 mm (per 3 stuks) voor type 1 + type 3 
#1590 afstel shims 0.30 mm (per 3 stuks) voor type 1 + type 3
#1575 afstel shims 0.32 mm (per 3 stuks) voor type 1 + type 3
#1576 afstel shims 0.34 mm (per 3 stuks) voor type 1 + type 3
#4576 afstel shims 0.36 mm (per 3 stuks) voor type 1 + type 3
#4577 afstel shims 0.38 mm (per 3 stuks) voor type 1 + type 3
#1103 paspennen boormal