Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Type 1 motoren: 1200 cc 1980 (D 1 455 272)», 1500 cc, 1600 cc (Bus t/m 1975 VIN 216 2118 505), Type 3 motoren 8/1962», Specificaties: diameter: 200 mm, tanden: 130, gewicht: 6.5 kg, materiaal: gegoten staal

 

Standaard vliegwiel 200 mm
 
Indien je van een 1300 cc motor een 1600 cc gaat maken moet je naast het vervangen van de cilinders en zuigers en het uitdraaien van de cilinderkoppen (of nieuwe monteren) er ook voor zorgen dat je het vliegwiel vervangt voor een 200 mm uitvoering. Indien je blijft rijden met het oude 180 mm vliegwiel zal je met regelmaat de koppelingsplaat moet vervangen deze is niet gemaakt voor het hogere vermogen. Wees daarom verstandig en monteer direct een 200 mm vliegwiel welke is voorzien van 130 tanden wat in de volksmond ook wel een 12 Volt vliegwiel wordt genoemd. De benaming 200 mm is afgeleid van de diameter koppelingsplaat die moet worden gebruikt en dus niet die van het vliegwiel zelf, het mag dan ook vanzelfsprekend zijn dat je ook een koppelingsplaat en drukgroep moet gaan gebruiken van 200 mm (zie opties). Het vliegwiel mag niet zonder verder te kijken worden gemonteerd, een juiste afstelling is van groot belang om lager schade te voorkomen.  De axiale speling moet tussen de 0,07 en 0,13 mm zitten (dit is te meten met een klokmeter). De speling wordt afgesteld met afstelringen die achter het vliegwiel zitten, er mogen nooit meer dan 3 ringen worden gebruikt, vandaar dat deze ook in diverse diktes leverbaar zijn (zie opties).
 
opmerking:
Controleer voor het monteren of de paspennen niet teveel speling vertonen, teveel speling kan leiden tot het los raken van het vliegwiel wat enorme schade kan veroorzaken. Gebruik bij dit nieuwe vliegwiel uitsluitend een krukaskeerring zonder extra (stof) lip kering #1639 of #1640 zijn hiervoor het beste geschikt, indien er toch een kering wordt gebruikt met extra (stof) lip leid dit onherroepelijk tot lekkage. De glooiing van het loopvlak begint eerder dan bij het origineel hierdoor is de verbinding sterker maar heeft als nadeel dat de diameter is toegenomen op de plaats waar de extra lip zijn werk moet doen en hierop kapot loopt.
 
#1503  type 1 + type 3 motoren
 
Opties
 
#1639 standaard vliegwielkering zonder extra lip
#1640 siliconen vliegwielkering zonder extra lip 
#1501 standaard koppelingsplaat 200 mm
#1508 standaard 200 mm drukgroep t/m 7/1970
#1507 standaard 200 mm drukgroep vanaf 8/1970
#1589 afstel shims 0.24 mm (per 3 stuks)
#1590 afstel shims 0.30 mm (per 3 stuks)
#1575 afstel shims 0.32 mm (per 3 stuks)
#1576 afstel shims 0.34 mm (per 3 stuks)
#4576 afstel shims 0.36 mm (per 3 stuks)
#4577 afstel shims 0.38 mm (per 3 stuks)