Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Chroommolybdeen vliegwielbout incl ring (handgeschakeld) Type 1 motor (behalve 25/30 pk) Type 3 motor CT/CZ

 

Chroommolybdeen vliegwielbout

Indien het motorvermogen toe neemt, is het belangrijk dat alles hierop wordt afgestemd. Indien de originele vliegwielbout harder wordt aangedraaid dan is voorgeschreven kan deze spontaan afbreken, daaruit kun je opmerken dat de originele bout niet geschikt is voor een hoog vermogen motor, je hebt hiervoor een betere kwaliteit staal nodig. De hier vermelde vliegwielbout is vervaardigd uit 4130 chroommolybdeen, behoud de standaard sleutelwijdte van 36 mm en wordt geleverd met een grotere aandrukring. Deze grotere aandrukring verdeeld de kracht beter over het oppervlak en borgt tevens de krukasborgpennen wat bij de originele veerring niet het geval is. De vliegwiel bout is voorzien van een aangepast naaldlager waarbij de ouderwetste viltkeerring is vervangen door een rubber keerring. De kans dat de prise as bij een ontkoppelde motor mee wordt genomen door een stroef lopende viltkeerring behoort hier tot het verleden. Op alle vlakken is dit de beste vliegwielbout die je jezelf maar kunt veroorloven, niet alleen geschikt voor zwaar getunede motoren maar ook een verbetering op het origineel.

Let op: Vergeet niet om het lager goed in te vetten met het speciale koppeling montage vet, als je dit vergeet draait het lager droog en kun een compleet nieuwe bout aanschaffen, bestel het er extra bij.
 
Toepasbaar op: type 1 motoren ( 25 en 30 pk uitgezonderd), type 3 en CT/CZ motoren met handgeschakelde versnellingsbak

#1532


koppeling montage vet

Voor het vervangen van de koppeling ontkom je er niet aan om de motor uit te bouwen, een karwei wat je alleen wilt ondernemen als de koppeling aan vervanging toe is. Het is daarom zeer belangrijk het aanbevolen montagevet vet te gebruiken voor een goede en langdurige smering tussen druklager en geleide bus, de primaire-as (zorgt tevens voor een soepele montage), het prise as lager (in de vliegwielbout of krukas) en de plaatsen waar het druklager op de koppelingsvork zit geklemd. Montagevet is hittebestendig wat een langdurige smering garandeert, gebruik je Universeel Lithium vet dan wordt dit bij oplopende temperaturen tijdens het koppelen vloeibaar wat de koppelingsplaat kan bevuilen. Het geheel moet vettig zijn, gebruik het dus met mate het is geen kogelgewricht wat in het vet moet drijven. Wordt geleverd in een tube van 75 gram.

#50550

standaard bout met grotere aandrukring

Wil je wel een grotere aandrukring maar is een versterkte bout in jou ogen niet zo nodig dan is er goed nieuws. De grotere aandrukring is ook leverbaar met een standaard vliegwielbout, een stuk voordelig en het vliegwiel wordt beter vastgezet dan standaard het geval is. Klik op het bestelnummer voor meer informatie.  

#1530