Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Wielremcilinder Ø 23.8 mm A-kwaliteit (per stuk) Kever 1302 / 1303 voor, Type 3 Variant 8/64 t/m 7/65 achter

 
vw artikelnummer: 361 611 067 A
 

Wielremcilinders
 
Trekt de auto extreem naar één kant bij het remmen, dan is in veel gevallen één van de wielremcilinders lek. Het is raadzaam om twee zijden gelijktijdig te vervangen, de kans dat er plots teveel druk op één zijde komt is groot en de auto trekt dan alsnog naar één kant bij het remmen. Kwalitatief zijn de hier vermelde wielremcilinders het hoogst mogelijke, waarbij een groot aantal direct zijn betrokken bij de toeleverancier van Volkswagen ofwel originele vervanging. Laten we eerlijk zijn, een goed werkend remcircuit is het belangrijkste deel van de wagen waarbij je zeker niet op mag bezuinigen. Ondanks dat een ieder dit zal beamen zijn er toch een groot aantal mensen die de prijs belangrijker vinden dan kwaliteit. Speciaal voor deze groep zijn er een aantal remcilinders ook in een voordeligere versie leverbaar. Het kwaliteit verschil zit voornamelijk in de gebruikte rubber samenstelling van de afdichtingen, die zijn er niet op gemaakt om lang mee te gaan. Mocht je hier voor kiezen dan staan deze in de kolom alternatief B-kwaliteit. Als je er niet helemaal zeker bent of je de juiste wielremcilinder hebt uitgekozen staat achter het bestelnummer van de A-kwaliteit de diameter van de zuiger vermeld (mm), meet dit eventueel na voordat je besteld. Alle wielremcilinders worden compleet met ontluchtingsnippel en beschermkapje per stuk geleverd.
 
let op: Remcilinders mogen nooit droog in elkaar worden gezet, ieder inwendig onderdeel moet worden gesmeerd met een dun laagje remcilinder pasta. Je zou denken dat nieuwe remdelen af fabriek al zijn voorzien van pasta maar dat is niet altijd het geval en moet dan ook worden gecontroleerd voordat je het onderdeel gaat monteren. Zie #50551 om de juiste montage pasta bij te bestellen.
 

VW model bouwjaar voorzijde Alternatief
(B-kwaliteit)
achterzijde
 
Alternatief
(B-kwaliteit)
links * rechts *
Kever t/m 1950 ¹ #1214 (19.05)   #1214 (19.05)  
1950 ¹ t/m 9/1952   -  
10/1952 t/m 9/1957 #1213 (19.05   #1224 (17.50)  
10/1957 t/m 7/1964 #1208 (22.20) #1211 #1220 (19.05)  
1300, 1500 8/1964 t/m 7/1967
1200 8/1964 t/m 1967 ²
#1226 (19.05) #1221
1300, 1500 8/1967 en later
1200 1967 ² en later
#1227 (17.50) #1223
1302, 1303 #1209 (23.80) #1212
Karmann Ghia t/m 9/1957 #1213 (19.05)   #1224 (17.50)  
10/1957 t/m 7/1964 #1208 (22.20) #1211 #1220 (19.05)  
8/1964 t/m 7/1967 #1208 (22.20) #1211 #1226 (19.05) #1221
8/1967 en later n.v.t   #1227 (17.50) #1223
Bus t/m 3/1955 -   #1213 (19.05)  
4.1955 t/m 7/1963 #21217 (25.40) #21218 (25.40)   #21227 (22.20)  
8/1963 t/m 7/1970 ³ #21215 (25.40) #21216 (25.40)   #21227 (22.20)  
8/1970 t/m 7/1971 n.v.t   #21227 (22.20)  
8/1971 en later (incl. T25)   #21228 (23.81)  
Type 3 8/1964 t/m 7/1965 (geen Variant) -   #31228 (22.20)  
Variant 8/1964 t/m 7/1965 -   #1209 (23.80) #1212
8/1965 en later (alle modellen) n.v.t   #31228 (22.20)  
Kübel t/m 2/1973 #1208 (22.20) #1211 gebruik revisie set
#1210
3/1973 en later #1227 (17.50) #1223
* als er maar één bestelnummer staat vermeld is links en rechts gelijk
¹ t/m chassisnummer 1-167 890 of vanaf chassisnummer 1-167 891
² t/m chassisnummer 118 328 505 of vanaf chassisnummer 118 328 506
³ de voorste wielremcilinders worden geleverd zonder ontluchtingsnippel, neem deze er extra bij (#21229)