Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Aluminium standaard stijl krukaspoelie (zwart geanodiseerd) Type 1 motoren 1500 en 1600 cc Diameter: 177 mm Gewicht: 564 gram

 

Aluminium standaard krukaspoelie

Een kromme krukaspoelie kan voorkomen bij een aanrijding maar in de meeste gevallen wordt het leed veroorzaakt bij het demonteren.

De krukaspoelie kan heel vast zitten en zelfs met gebruik van de speciaal hiervoor ontwikkelde poelietrekker (zie aanverwanten) kan het toch nog voorkomen dat de poelie krom wordt getrokken al is de kans hiermee wel tot het minimum beperkt. Een kromme poelie veroorzaakt vibraties die tot diep in het interieur voelbaar zijn en daarnaast schade aan je motor kunnen toebrengen.

Poelies zijn in diverse uitvoeringen en diameters verkrijgbaar, origineel heeft de 1200 en 1300 cc motor een poelie met een doorsnede van 170 mm en de 1500 en 1600 cc 177 mm, dit in verband met het grotere motorvermogen waardoor een hogere koelopbrengst is vereist.

Als je de koelopbrengst van een 1200 of een 1300 cc motor wilt verhogen is het vervangen van de poelie met een grotere diameter een goed begin. Aan de andere kant kost een grotere poelie motorvermogen, hoe kleiner de poelie des te meer motorvermogen dit zal opleveren. Wil je nu niet inleveren op de koeling maar wel het maximale motorvermogen uit je poelie zien te halen kijk dan naar het gewicht, hoe lager het gewicht des te meer motorvermogen. Als je ook nog het originele uiterlijk niet wilt aantasten kun je overwegen een zwart aluminium poelie te monteren, deze is qua uiterlijk praktisch gelijk aan het origineel maar volledig uit aluminium geproduceerd.

Ben je alleen op zoek naar een vervangende poelie dan is er de reproductie van het originele zwart stalen exemplaar en een gelijk model maar dan verchroomd voor de finishing touch.

Qua gewicht zijn alle drie de poelies anders, dit staat als extra vermeld bij de desbetreffende poelie.

De stalen poelies zijn net als het origineel voorzien van inkepingen voor het bovenste dode punt en het ontstekingstijdstip op de binnenrand terwijl de aluminium poelie is voorzien van een graden vermelding op de buitenste rand.

Let op: ga er bij de stalen poelies niet klakkeloos vanuit dat de kerfjes voor het ontstekingstijdstip op de juiste plaats staan, vergelijk dit eerst met je oude poelie voordat je gaat afstellen. Doe je dit niet is de kans aanwezig dat je de motor afstelt op een verkeerd tijdstip wat grote motorschade teweeg kan brengen.