Bougies
Monteer altijd een bougie met de juiste warmtegraad, als de motor op de juiste manier is afgesteld moeten de bougies na een rit van pak weg 15 minuten licht bruin van kleur zijn, indien ze grijs of zwart zijn verkleurd kun je de oorzaak gaan zoeken bij de afstelling. Als je in bezit bent van een getunde motor en je weet zeker dat de motorafstelling optimaal is terwijl de bougies grijs of zwart blijven verkleuren zal je moeten gaan experimenteren met de warmtegraad. Begin met een standaard bougie en ga steeds een stapje hoger (NGK) tot je bougie licht bruin verkleurd.
We hebben twee merken bougies voor benzine motoren in ons assortiment: Bosch welke alleen is bedoeld voor standaard motoren en NGK voor standaard motoren en verkrijgbaar met een hogere warmtegraad. Zowel Bosch als NGK zijn origineel door Volkswagen gemonteerd, waarbij Bosch in bijna alle productiejaren is gebruikt en NGK voornamelijk eind jaren 80 en 90. Bosch is betrouwbaar qua merk, voor niemand een onbekende en als toeleverancier aan Volkswagen een logische keuze. NGK is iets minder bekend maar voor de professionele motorbouwers en tuners het enige merk wat wordt gemonteerd, geen vreemde keuze als je weet dat een NGK bougie beter bestand is tegen overbelasting, vet slaan en is voorzien van een bredere eigen reinigingsvermogen. NGK bied dan ook in veel gevallen de oplossing bij ontbrandingsproblemen. Febi is al jarenlang hofleverancier van Volkswagen maar heeft nooit bougies voor benzine motoren toegeleverd, alleen gloeibougies voor diesels.
Voor de betrouwbaarheid is het raadzaam iedere 10.000 km de bougies te vervangen en let hierbij op de juiste electroden afstand welke met een voelermaatje is te meten. Dit gegeven en het aandraaimoment staan in je werkplaats handboek vermeld, denk niet “dat weet ik allemaal wel” want voor je het weet draai je de bougiedraad uit je cilinderkop en wordt het geen routine klusje meer. Mocht dit toch gebeuren (merendeel bij het losdraaien) moet je bougiedraad in de cilinderkop opschonen of voorzien van nieuwe schroefdraad. Alle hulpmiddelen daarvoor staan verder op deze pagina vermeld.
In de kolommen “standaard” worden de bougies vermeld voor de originele motor, de klommen daarnaast geven dezelfde bougie weer maar dan in een afwijkende warmtegraad (bij de WBX motoren en magnum cilinderkoppen ligt de warmtegraad standaard hoger dan bij alle andere benzinemotoren). Alle bougies worden per 4 stuks geleverd.
motortype | bouwjaar | Bosch* std |
Febi * std |
NGK * std |
NGK * warmte 6 |
NGK * warmte 7 |
NGK * warmte 8 |
type 1 ¹ | t/m 9/1992 | #2015 | - | #2067 | #2068 | #2069 | #2076 |
vanaf 8/1992 en later | #42015 | - | #42016 | #42017 | #42018 | #42019 | |
type 3 ¹ | alle bouwjaren | #2015 | - | #2067 | #2068 | #2069 | #2076 |
type 4 | alle bouwjaren | #42015 | - | #42016 | #42017 | #42018 | #42019 |
CT/CZ ¹ | t/m 1980 (motornr. 065010) | #2015 | - | #2067 | #2068 | #2069 | #2076 |
vanaf 1980 (motornr. 065011) | #42015 | - | #42016 | #42017 | #42018 | #42019 | |
WBX | t/m 7/1989 | - | - | #42017 | zie std | #42018 | #42019 |
vanaf 8/1989 en later ² | - | - | #72016 | zie std | - | - | |
Diesel ³ | alle bouwjaren | - | #72018 | - | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Magnum koppen ¹ | - | - | #2016 | zie std | - | - |