Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Druklagergeleidebus. Kever 1300-1302-1303 8/70 en later. Kever 1200 72 (112 2670 583) en later. Karmann Ghia 8/70 en later. Bus 8/70 en later. Type 3 8/70 en later. Kübel 8/71 en later

 

Druklagergeleidebus
 
Als de koppelingsvork afbreekt richt dit vaak grote schade aan in het koppelingshuis, je zal alles moeten vernieuwen dus ook de druklagergeleidebus. Deze geleidebus is verder niet aan slijtage onderhevig, schade door problemen met de koppelingsvork is dan ook hoofdzaak nummer één als hij moet worden vervangen. Maar hoofdzakelijk wordt hij aangeschaft als je gaat ombouwen van een zogenaamd zwevend lager naar een vast lager. Bij de oudere Volkswagens wordt het druklager niet geleid maar zwevend aangebracht, wat sneller tot problemen kan leiden, zeker als er veel eisen worden gesteld aan de koppeling zoals bij off-road gebruik of andere vormen van autosport. Als je versnellingsbak is voorzien van montageplaatsen voor de geleidebus kun je ombouwen als er niets aanwezig is zal je op zoek moeten gaan naar een andere versnellingsbak die hier wel op is voorbereid.

#1522
Kever 1300-1302-1303 vanaf 8/1970 en later
Kever 1200 vanaf 1972 (chassisnr. 112 2670 583) en later
Karmann Ghia vanaf 8/1970 en later
Bus vanaf 8/1970 en later (incl. T25)
Type 3 vanaf 8/1970 en later
Kübel vanaf 8/1971 en later