Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Dynamopoelie chroom Type 1 motoren met ø105mm gelijkstroom dynamo + alle wisselstroom dynamos

 

Verchroomde dynamo poelie

Vervanging van de dynamo poelie zal in de meeste gevallen noodzakelijk zijn als je het oude exemplaar krom hebt getrokken bij het demonteren, of de poeliemoer is niet goed op moment vastgezet (60 Nm.) waardoor er speling is opgetreden en de twee helften kapot zijn gelagen. Maar voor de meesten van ons zal het aanzicht het belangrijkste argument zijn, een verroeste dynamopoelie is nu eenmaal geen best visitekaartje. Voordat je een poelie besteld bekijk dan eerst welke dynamo je hebt en meet de diameter eventueel op, dit is een belangrijk gegeven voor de juiste poelie. Tussen de poeliehelften bevinden zich afstelringen, door afstelringen te verwijderen of toe te voegen kan de V-snaar op spanning worden gezet, als je de V-snaar ongeveer 1.5 cm met de duim kunt indrukken staat deze op je juiste spanning.

Bestel er direct een set afstelringen (#1936) bij en eventueel een nieuwe spie (#1559) die in de dynamo-as bevind en ervoor zorgt dat de poelie op de as wordt geborgd. Leverbaar in zwarte of verchroomd uitvoering waarbij de zwarte uitvoering is voorzien van een kwalitatief zeer hoogwaardige poeder coating. Het is raadzaam om de poeder coating aan de binnenzijde te verwijderen zodat het monteren op de dynamo as soepel verloopt.