Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Full Flow retourleiding adapter Type 1 motoren 8/1969 en later Type 3 motoren 8/1969 en later

 

Full flow retourleiding adapter

Een perfecte oliekoeling is essentieel voor de luchtgekoelde motor en als het vermogen gaat toenemen wordt dit alleen maar belangrijker. Als je wilt bezuinigen doe dit dan op de diverse rand accessoires die alleen maar het zicht bepalen dan op de lucht en motor koeling, het kan je anders heel duur komen te staan. De originele oliekoeler heeft een  beperkte koelcapaciteit die de olie op de juiste temperatuur kan houden in een originele situatie. Als het motorvermogen toeneemt zal ook de koelcapaciteit moeten worden vergroot, het gebruik van een externe oliekoeler is hierbij de meest voor de hand liggende manier. Er zijn diverse mogelijkheden om een externe oliekoeler aan te sluiten op het bestaande systeem, de meest efficiënte manier is het creëren van een full flow systeem. Bij een full flow systeem wordt de olie via de oliepomp naar de externe oliekoeler gepompt en weer terug in het carter via een open geboord hoofdkanaal wat zich naast de poelie bevindt. De reden dat een full flow systeem op deze manier vaak wordt ontzien is de angst voor het openboren van de blindplug om toegang te krijgen tot het oliekanaal. Het wordt dan ook niet aangeraden dit met een gesloten motor te ondernemen, de kans dat er slijpsel het oliekanaal in komt is hierbij erg groot. Je zou niet de eerste zijn waarbij de complete motor in puin draait door achtergelaten slijpsel delen. Met deze full flow retourleiding adapter hoef je geen oliekanaal open te boren, en als je bestaande oliekoeler al is verwijderd hoef je zelfs de motor niet uit te bouwen. De adapter wordt gemonteerd in het achterste (poelie zijde) oliekanaal en vervangt hiermee de gleufbout met veer en plunjer en binnen afzienbare tijd is je full flow retourleiding een feit zonder het risico te  moeten nemen van boren en schroefdraad tappen. Er komt natuurlijk nog wel meer bij kijken, zo moet je oliepomp worden voorzien van een deksel met uitgang en het oliekanaal in de pomp moet worden afgesloten. Daarnaast moeten de oliekanalen die naar de bestaande oliekoeler lopen worden doorverbonden door middel van een speciaal hiervoor ontwikkelde afdekplaat. Je zou deze adapter ook kunnen gebruiken voor het monteren van alleen een los oliefilter daarbij blijft de oliekoeler in het koelhuis aanwezig, maar voor deze mogelijkheid kun je beter een filter flow oliepomp monteren die zijn voorzien van een in en uitgang bedoeld voor een extern oliefilter.

let op: alleen toepasbaar bij motoren voorzien van zogenaamde grote oliekanalen waarbij er twee oliekanaal plunjers aanwezig zijn (origineel vanaf 8/1969 en later). 

#3993 type 1 motoren vanaf 8/1969 en later
  type 3 motoren vanaf 8/1969 en later
extra opties

Om je externe oliekoeler aan te sluiten heb je meer nodig dan alleen de bovenstaande adapter. Hieronder de meest belangrijke onderdelen die je extra nodig zou hebben voor een perfect full flow systeem.    

#3898  slangpilaar voor de retourleiding adapter (per paar)
#3992  oliepompdeksel met uitgang en overdrukventiel
#1993  oliekoeler afdekplaat 
#1976  oliekoeler met 72 platen en voorzien van ventilator
#1898  slangpilaren voor bovenstaande oliekoeler (per paar)
#1977  thermoswitch voor een automatische regeling van de ventilator (extra optie)
#1870  oliethermstaat (extra optie als de olietemperatuur te laag blijft)
#0975  olie leiding