Koppelingsarm terugtrekveer
Het komt heel vaak voor dat deze veer is afgebroken, een afgebroken veer trekt de koppeling niet meer geheel terug, zodat het druklager altijd iets meedraait, wat tot een snellere lage slijtage kan leiden. Controleer bij iedere onderhoudsbeurt de staat van de veer en vervang hem indien nodig. Deze veer bevindt zich rond de koppelingsvork en klemt rond de koppeling arm aan de zijkant van de versnellingsbak. Montage is een lastig karwei en erg onhandig als de arm nog zit gemonteerd, door de arm te demonteren wordt het karwei een stuk aangenamer.
Let op: het komt bij de Kever en Karmann Ghia regelmatig voor dat veer niet past terwijl wel de juiste veer voor het vermelde bouwjaar is besteld. Het ligt niet aan de veer of aan het bouwjaar van je auto maar aan het bouwjaar van je versnellingsbak. Door de jaren heen kan het makkelijk zo zijn dat deze al eens is vervangen waarbij er geen versnellingsbak is terug geplaatst van exact hetzelfde bouwjaar.
Kever | |
#1533 | model 1300-1500 en 1302 vanaf 8/1960 t/m 1971 (chassisnr. 112 2070 812) model 1200 vanaf 1964 (chassisnr. 115 247 529) t/m 1971 (chassisnr. 112 2070 812) |
#1531 | alle modellen vanaf 1971 (chassisnr. 112 2070 813) t/m 1974 (chassisnr. 114 2663 259) |
#1534 | alle modellen vanaf 1974 (chassisnr. 114 2663 260) t/m 12/1985 |
Karmann Ghia | |
#1533 | vanaf 8/1961 t/m 1971 (chassisnr.142 2070 812) |
#1531 | vanaf 1971 (chassisnr. 142 2070 813) en later |
Bus | |
#1533 | vanaf 6/1959 t/m 7/1975 |
Type 3 | |
#1533 | t/m 1971 (chassisnr. 312 2016 037) |
#1531 | vanaf 1971 (chassisnr. 312 2016 038) en later |
Kübel | |
#1533 | t/m 7/1971 |
#1531 | vanaf 8/1971 t/m 1974 (chassisnr. 184 2695 786) |
#1534 | vanaf 1974 (chassisnr 184 2695 787) en later |