Remtrommels
Indien de trommels zijn ingesleten mag je ze maximaal 1 mm uitdraaien, maar daarvoor heb je dan ook een overmaat aan remschoenen nodig en die zijn niet standaard meer leverbaar dus zul je de oude remschoenen opnieuw moeten beleggen met een 0.5 mm overmaat remvoering. Ik denk dat je het al begrijpt een heel gedoe tegen veel hogere kosten dan een nieuwe remtrommel, vandaar dat dit alleen nog wordt gedaan met remtrommels waar geen vervangend exemplaar voor leverbaar is. Het is raadzaam beide remtrommels in één keer te vernieuwen, deze slijten namelijk gelijktijdig en de rem capaciteit lijdt er dan niet onder.
Naast de origineel gemonteerde remtrommels zijn er ook remtrommels met een andere steek (VW Golf , Porsche, Opel, BMW of Mercedes) of zelfs remtrommels waar nog geen gaten in zijn geboord, met deze trommels wordt de keuze aan velgen gigantisch, je boort zelf de juiste steek. Het mag vanzelfsprekend zijn dat het boren van de gaten in ongeboorde trommels een precisie karwei is en alleen mag worden uitgevoerd door vakkundig personeel.
Indien je wilt ombouwen van de 4 x 130 mm steek velg naar het oude model 5 x 205 mm, ook dan is er een passende trommel leverbaar. Deze is bedoeld voor de achterzijde van de Kever en Karmann Ghia met een steek van 4 x 130 mm maar met het gatenpatroon van de 5 x 205 mm. Voor de voorzijde gebruik je een 5 x 205 mm steek trommel van de Kever van 8/1965 t/m 7/1967, deze passen zonder problemen op de spindels van na 8/1967 (met uitzondering van de 1302 en 1303).
Alle remtrommels worden per stuk geleverd zonder de eventuele lagers, neem deze er zo nodig extra bij.
type | bouwjaar | steek | velg toepassing | voor | achter |
Kever | t/m 9/1957 | 5 x 205 | standaard | #4283 | n.l. |
vanaf 10/1957 t/m 7/1965 | 5 x 205 | standaard | #1283 | #1285 | |
vanaf 8/1965 t/m 7/1967 | 5 x 205 | standaard | #1284 | #1285 | |
1200-1300-1500 vanaf 8/1967 | 4 x 130 | Standaard | #1280 | #1281 | |
1200-1300-1500 vanaf 8/1967 | 4 x 100 | VW Golf, Opel, BMW | #1287 | - | |
1200-1300-1500 vanaf 8/1967 | 5 x 130 | Porsche | #1291 | #1292 | |
1200-1300-1500 vanaf 8/1967 | ongeboord | zelf te bepalen | n.l. | #4281 | |
1200-1300-1500 vanaf 8/1967 | 5 x 205 | ombouw 4x130 naar 5x205¹ | #1284 | #3142 | |
1302-1303 | 4 x 130 | Standaard | #1286 | #1281 | |
1302-1303 | 4 x 100 | VW Golf, Opel, BMW | #1289 | - | |
1302-1303 | 5 x 130 | Porsche | n.l. | #1292 | |
1302-1303 | 5 x 205 | ombouw 4x130 naar 5x205¹ | n.l. | #3142 | |
Karmann Ghia | t/m 9/1957 | 5 x 205 | standaard | #4283 | n.l. |
vanaf 10/1957 t/m 7/1965 | 5 x 205 | standaard | #1283 | #1285 | |
vanaf 8/1965 t/m 7/1967 | 5 x 205 | standaard | #1284 | #1285 | |
vanaf 8/1967 en later | 4 x 130 | standaard | #1280 | #1281 | |
vanaf 8/1967 en later | 4 x 100 | VW Golf, Opel, BMW | #1287 | - | |
vanaf 8/1967 en later | 5 x 130 | Porsche | #1291 | #1292 | |
vanaf 8/1967 en later | ongeboord | zelf te bepalen | n.l. | #4281 | |
vanaf 8/1967 en later | 5 x 205 | ombouw 4x130 naar 5x205¹ | #1284 | #3142 | |
Bus | 3/1955 t/m 7/1963 | 5 x 205 | standaard | #21284 | #21285 |
vanaf 8/1963 t/m 7/1967 | 5 x 205 | standaard | #21283 | #21286 | |
vanaf 1968² t/m 7/1970 | 5 x 205 | standaard | #21287 | #21288 | |
vanaf 8/1970 t/m 7/1979 | 5 x 112 | standaard Bus + Mercedes | n.v.t. | #21289 | |
vanaf 8/1979 en later (T25) | 5 x 112 | standaard Bus + Mercedes | n.v.t. | #71280 | |
Type 3 | 1963³ t/m 7/1965 | 5 x 205 | standaard | n.l. | #31281 |
vanaf 8/1965 en later | 4 x 130 | standaard | n.v.t. | #31282 | |
Kübel | t/m 2/1973 | 5 x 205 | standaard | #1284 | #21285 |
vanaf 3/1973 en later | 5 x 205 | standaard | #1284 | #61285 |
¹ zie tekst
² vanaf chassisnummer 218 109 823
³ vanaf chassisnummer 221 975