Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Rotor B-kwaliteit Type 1 motoren: 30 pk 8/1960 en later 34 pk 1964 (8 350 310) t/m 7/1965 1200 cc 8/1965 t/m 7/1968 1300, 1500 en 1600 cc t/m 7/1968 Type 3 motoren: 1500 cc 8/1963 t/m 7/1968 1600 cc t/m 7/1968 en 8/1969 en later

 

De ontstekingsvonk die via de stroomverdeler naar de juiste bougie wordt geleid, moet optimaal kunnen overspringen. Als de rotor is versleten of verbrand, kan deze de vonk niet goed meer via de verdeelkap naar de juiste bougie leiden en zorgt voor slechtere prestaties.

Controleer iedere 5000 km of de rotor nog intact is en vervang hem zo nodig. Het is aan te raden om de rotor samen met de verdeelkap te vervangen, deze twee delen slijten op elkaar in.

Alle vermelde motoren met de bouwjaren zijn zoals Volkswagen dit heeft toegepast, het komt vaak voor dat de originele stroomverdeler door de jaren heen is vervangen door een model wat niet op deze motor thuis hoort, dan klopt ook de opgegeven informatie niet meer, bekijk daarom je oude rotor en verdeelkap en vergelijk dit met de afbeelding om er zeker van te zijn dat je de juiste rotor besteld.