Achteruitrijlicht schakelaar
Vanaf modeljaar 1967 heeft Volkswagen de achteruitrijlichtschakelaar gemonteerd in de neus van de versnellingsbak, in het begin alleen verkrijgbaar bij de luxere uitvoerringen en later werd dit standaard bij alle uitvoeringen toegepast. Het was ook voor de wagens van voor 1967 mogelijk om als extra optie voor achteruitrijlichten te kiezen, er werd dan gebruik gemaakt van een schakelaar die tussen de snelheidsmeterkabel was gemonteerd, een goed bedacht systeem maar wel storingsgevoelig. Als je wagen af fabriek niet is uitgerust met achteruitrijlichten is het vaak wel mogelijk om de schakelaar in de versnellingsbak te schroeven, de plaats is dan voorzien van een blindplug. Bij de derde generatie Bussen zijn er twee verschillende schakelaars toegepast voorzien van een zogenaamde K-jetronic stekker of een schakelaar met twee 6.3 mm vlakstekkers, bekijk eerst welke schakelaar is gemonteerd voordat je besteld.
VW model | bouwjaar | opmerking | bestelnr. |
Kever | vanaf 8/1966 en later | niet geschikt voor automatische transmissie | #688 |
Karmann Ghia | vanaf 8/1966 en later | niet geschikt voor automatische transmissie | |
Bus | vanaf 8/1967 t/m 7/1979 | alle modellen en uitvoeringen | |
vanaf 8/1979 t/m 7/1982 | niet geschikt voor automatische transmissie | #49-0095 | |
vanaf 8/1982 t/m 1987 ¹ | met 6.3 mm vlakstekker aansluiting ² | #70688 | |
met K-jetronic stekker aansluiting ² | #70687 | ||
Type 3 | vanaf 8/1966 en later | alle modellen en uitvoeringen | #688 |
Kübel | alle bouwjaren | alle uitvoeringen |