Schakelstang keerring
Olie lekkage via de schakelstang is goed op te lossen zonder hiervoor de versnellingsbak uit te bouwen. Na het los halen van de schakelstang zie je de keerring zitten, trek deze uit de behuizing en plaats een nieuwe keerring met gebruik van universeel vet voor een soepele montage. Het is wel van belang dat de keerring er recht in wordt gedrukt, gebruik hiervoor een goed passend hulpstuk waarmee je de keerring gelijkmatige op zijn plaats kunt tikken. Als de behuizing van de keerring meekomt kan deze zijn ingesleten of in het ergste geval is de slijtage te vinden in de behuizing van de versnellingsbak, in zo’n geval zal je de behuizing met keerring in zijn geheel moeten vervangen (zie alternatieven). Ook als de behuizing van de versnellingsbak minimaal is ingesleten volstaat deze reparatie in de meeste gevallen en is het nog niet nodig de neus van de versnellingsbak te vervangen.
opmerking: de keerring heeft een binnendiameter van 15 mm, een buitendiameter van 24 mm met een dikte van 7 mm voor het geval je hem voor een ander doeleind wilt gaan gebruiken
Kever | vanaf 1968 (chassisnr. 119 314 500) en later |
Karmann Ghia | vanaf 1968 (chassisnr. 149 314 500) en later |
Panorama Bus | vanaf 8.1967 en later |
Bus T25 met Type 4 , WBX of Diesel motor | t/m 7.1982 |
Bus T25 met CT/CZ motor | alle bouwjaren |
Type 3 | vanaf 1968 (chassisnr. 319 072 009) en later |
Kübel | alle bouwjaren |