Scharnier pennen
Een overmatige speling op de deurscharnieren kan ervoor zorgen dat de deur niet goed in het slot valt en bij het openen naar beneden zakt. In zo’n geval moet de versleten scharnierpen uit de scharnier worden geslagen en vervangen door een nieuw exemplaar. De oude scharnierpen zal er niet gemakkelijk uitkomen het is dan ook noodzakelijk de deur in de bankschroef te plaatsen en de scharnierpen met een doordrijver via de onderzijde eruit te slaan. Het is raadzaam om tijdens de restauratie in één keer alle scharnierpennen te vervangen, als je dit achteraf nog moet gaan doen beschadig je onherroepelijk de lak. Zorg ervoor dat de scharnier vrij van roest en vuil is en meet de binnendiameter van het deel wat aan de deur zit gemonteerd. Aan de hand van deze maat bestel je de juiste scharnierpen welke voor de meeste VW modellen van een standaard maat tot een tweede overmaat leverbaar is. Boor eventueel de scharnier uit naar de buitenmaat van je nieuwe scharnierpen en sla de nieuwe scharnierpen er vanaf de bovenzijde weer in (de vertanding of uitholling moet naar boven zijn gericht). Bovenstaande manier van monteren is van toepassing bij cabinedeuren, bij de laaddeuren van een Spijlbus en de zijdeur van de Bus met dubbel cabine zijn dit spanhulzen. Roestvorming zorgt ervoor dat de huls zijn spanbereik verliest waardoor overmatige speling ontstaat. De manier van demonteren en monteren is gelijk aan die van de cabinedeuren alleen maakt het niet uit of je de huls nu vanaf onder of vanaf boven demonteert of monteert. Alle scharnierpennen worden per stuk geleverd.
let op: Gebruik bij het inpersen ruim motorolie en indien de pen een open bovenzijde heeft bij iedere onderhoudsbeurt smeren met motorolie.
model | toepassing | bouwjaar | (over) maat | diameter | bestelnr. |
Kever | deur met spiegelmontage ¹ | 1958 (chassisnr. 2 149 710) t/m 7/1967 * | standaard | 7.95 mm | #461 |
1ste overmaat | 8.05 mm | #3461 | |||
2de overmaat | 8.15 mm | #3462 | |||
deur zonder spiegelmontage | 1967 (chassisnr. 117 496 034) en later | standaard | 7.95 mm | #4475 | |
1ste overmaat | 8.05 mm | #475 | |||
2de overmaat | 8.15 mm | #4476 | |||
Bus | cabine deuren | t/m 7/1967 | standaard | 7.95 mm | #24470 |
1ste overmaat | 8.05 mm | #24471 | |||
2de overmaat | 8.15 mm | #24472 | |||
8/1967 t/m 1975 (chassisnr. 215 2153 712) | standaard | 15.0 mm | #24480 | ||
1975 (chassisnr. 215 2153 713) t/m 7/1979 | standaard | 8.00 mm | #24475 | ||
zijlaaddeuren ² | 01/1961 t/m 7/1967 | n.v.t | n.v.t | #23313 | |
zijdeur pick-up dubbel cabine ² | alle bouwjaren (incl. Bus T25) | n.v.t | n.v.t | #23313 |