Gasgevulde schokbrekers
Een betere wegligging begint met de juiste schokbreker. Origineel is onze klassieker uitgerust met een olie gevulde schokbreker, die de schok perfect opvangt en dus precies doet wat er van een schokbreker wordt verwacht. Gas gevulde schokbrekers vangen niet alleen de schok perfect op maar door de gaswerking wordt het wegcontact en het overhellen zo snel mogelijk gecorrigeerd, je krijgt hierdoor een sportief weggedrag waarbij de wegligging aanzienlijk wordt verbeterd. Gas gevulde schokbrekers is de algemenen benaming waarbij gas met olie worden gecombineerd en verkrijgbaar in twee soorten:type | model / bouwjaar | vooras | achteras (pendelas) | achteras (tussen-as) | |||
twin tube | monotube | twin tube | monotube | twin tube | monotube | ||
Kever | 10/1952 t/m 7/1965 | #1303 | #3309 | #1303 | #1309 | #1303 * | #1309 |
1200-1300-1500 vanaf 8/1965 | #1304 | #1308 | #1303 | #1309 | #1303 * | #1309 | |
1302 -1303 t/m 7/1973 | #1315 | #1303 * | #1309 | ||||
1303 vanaf 8/1973 en later | #1317 | #1303 * | #1309 | ||||
Karmann Ghia | t/m 7/1965 | #1303 | #3309 | #1303 | #1309 | #1303 * | #1309 |
vanaf 8/1965 en later | #1304 | #1308 | #1303 | #1309 | #1303 * | #1309 | |
Bus | vanaf 3/1955 t/m 7/1967 | #1303 | #3309 | #1303 | #1309 | #1309 | |
vanaf 8/1967 t/m 7/1979 | #1303 | #3309 | #21309 | #21309 | |||
Type 3 | alle bouwjaren / modellen | #1303 | #3309 | #1303 | #1309 | #1303 * | #1309 |
Kübel | alle bouwjaren | #1303 | #1309 | #1303 * | #1309 |
type | model / bouwjaar | vooras | achteras (pendelas) | achteras (tussen-as) | |||
twin tube | monotube | twin tube | monotube | twin tube | montube | ||
Kever | 10/1952 t/m 7/1965 | #1306 | #1306 | #1306 * | |||
1200-1300-1500 vanaf 8/1965 | #1307 | #1306 | #1306 * | ||||
Karmann Ghia | t/m 7/1965 | #1306 | #1306 | #1306 * | |||
vanaf 8/1965 en later | #1307 | #1306 | #1306 * | ||||
Bus | vanaf 3/1955 t/m 7/1967 | #1306 | #1306 | ||||
vanaf 8/1967 t/m 7/1979 | #1306 | ||||||
Type 3 | alle bouwjaren / modellen | #1306 | #1306 | #1306 * | |||
Kübel | alle bouwjaren | #1306 | #1306 * |
*voor de juiste pasvorm is het noodzakelijk dat je het uitstekende busje aan de onderzijde van de achter schokbreker (dit is het busje waardoor de bevestigingsbout heen gaat bij de montage) van je oude schokbreker afzaagt en als opvulring gebruikt bij je nieuwe schokbreker (of gebruik universele opvulringen).
extra informatie achteras: Onze Volkswagens kennen bij ieder model twee verschillende achterwielophanging systemen, pendelassen (Swing axle) en tussen assen (IRS axle). Als je niet precies weet welke achteras er zit gemonteerd kijk dan of je kardan hoezen hebt zowel aan de wiel als de versnellingsbakzijde, in dat geval heb je te maken met tussenassen (IRS) of alleen aan de versnellingsbak zijde dan heb je te maken met pendelassen (swing axle).