Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Thermostaat houder. Type 1 motoren (behalve 25 and 30 pk). Type 3 motoren 8/63 en later, Recycled origineel

 
vw artikelnummer: 113119151B
 

In de jaren 70 en 80 was het voor een leek normaal dat de koelkleppen met thermostaat uit het koelhuis werden gehaald om op die manier het koelvermogen te vergroten. De oorzaak ligt eigenlijk bij de onderdelen industrie, die koelhuizen op de markt bracht waarbij er geen voorziening aanwezig was om de koelkleppen te monteren. In die tijd werd de gebruiker niet goed voorgelicht, deze koelhuizen zijn ontwikkeld voor getunede motoren om het koelvermogen te verbeteren en waarbij de koelkleppen en thermostaat alleen maar koellucht tegenwerken. Voor een standaard motor is het verwijderen van de koelkleppen en de thermostaat juist een foute beslissing, de motor moet zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur kunnen komen en daar zorgen de koelkleppen voor. De grootste motorslijtage vind plaats net na het starten bij een koude motor, om dit nu zoveel mogelijk te beperken staan de koelkleppen dicht en als de motor op bedrijfstemperatuur gaat komen trekt de thermostaat de kleppen pas open. Vandaag de dag zijn er dan ook steeds meer motortuners die de koelkleppen weer terug plaatsen, niet alleen bij standaard koelhuizen maar ook bij de zogenaamde bolle en ram-flow koelhuizen, al moet je daar wel het koelhuis geschikt voor maken. Als je alleen in de zomer gebruikt maakt van je bolide met een buitentemperatuur van boven de 20 graden zal het zo’n vaart niet lopen, de motor is binnen afzienbare tijd op bedrijfstemperatuur maar voor een ieder die ook in de koudere jaargetijden rondrijd is het een “must” dat de koelkleppen aanwezig zijn. Er zijn dus heel veel motoren waarbij de koelkleppen en de thermostaat destijds zijn verwijderd en die nu weer worden teruggeplaatst. Om de thermostaat te kunnen monteren is deze houder noodzakelijk welke aan de rechterzijde tegen het carter wordt gemonteerd.