Tochtruitrubbers
Tochtruit is eigenlijk een totaal verkeerde benaming het geeft de indruk dat het gaat tochten bij het opzetten maar het juist het tegenovergestelde. In de jaren 60,70 en 80 was het een normaal verschijnsel dat de auto was voorzien van kleine driehoek raampjes die bij warme dagen konden worden opgezet zonder dat de inzittenden daar last van hadden. Draai je raam maar eens open, en je krijgt direct reactie van je medepassagiers: “het tocht kan dat raam niet dicht.”. Bij een zogenaamd tochtruitje is dit niet het geval en zelfs zonder hinderlijk geruis. De warme lucht wordt tijdens het rijden uit de wagen gezogen wat enigszins verkoelend werkt. Door het verstrijken van de jaren worden de rubbers die rond het frame zitten gemonteerd hard en broos, er zijn dan ook nog zeer weinig Volkswagens waarbij het rubber zich nog in nieuwstaat bevind. Om het rubber te vervangen is het noodzakelijk de klinknagel op het bovenste draaipunt af te zagen en na het vervangen van het rubber deze weer opnieuw te klinken (met uitzondering van de Kever cabriolet), bestel er dus altijd een setje klinknagels extra bij (zie opties). Bij sommige modellen bestaat dit rubber uit twee delen, een voorste met onderste deel en een los achterdeel wat verticaal in de ruitsponning zit geklemd, bij de modellen waarbij dit niet staat vermeld is dit verticale deel geïntegreerd in een rubber wat compleet rond het tochtruitje afsluit. Als je in bezit bent van een Panorama Bus is het mogelijk dat de portieren zijn voorzien van een het een zogenaamd vast tochtruitje wat dus niet kon worden geopend, ook daar zijn een nieuw rubber voor leverbaar, zoals ook voor de tochtruitjes die zich in het passagiersgedeelte bevinden bij de luxe bussen.
Kever sedan
bouwjaar | voor met onderzijde (links + rechts) |
verticaal achterdeel (per paar) |
t/m 7/1964 | #340 | #346 |
vanaf 8/1964 en later | #341 | #347 |
bouwjaar | voor met onderzijde | verticaal achterdeel | |
links | rechts | ||
t/m 7/1964 | #7033 (links + rechts) | nog niet leverbaar | |
vanaf 8/1967 t/m 7/1972 | #7062 | #7063 | niet van toepassing |
vanaf 8/1972 en later | #7064 | #7065 |
bouwjaar | voor met onderzijde | verticaal achterdeel | |
links | rechts | ||
t/m 7/1967 | #27410 | #27411 | #346 |
vanaf 8/1967 t/m 7/1979 (met beweegbare tochtruitjes) | #27524 | #27525 | #347 |
vanaf 8/1967 t/m 7/1979 (met vaste ruitjes) | #27535 (per paar) | #27536 |
bouwjaar | links / rechts midden of achterzijde (per stuk) |
vanaf 8/1967 t/m 7/1979 | #27515 |
bouwjaar | voor met onderzijde | verticaal achterdeel (per paar) |
|
links | rechts | ||
t/m 7/1965 | #37842 | #37843 | nog niet leverbaar |
vanaf 8/1965 en later | #347 |
Optie: klinknagel set
Op de cabrioletversies van de Kever na is het voor ieder andere model noodzakelijk de bestaande klinknagel af te zagen en als het rubber eenmaal is vervangen weer vast te zetten met een nieuwe kinknagel. Bestel deze er dus er dus extra bij, worden per paar geleverd inclusief fiber ringen die ervoor zorgen dat de tochtruitjes soepel kunnen draaien.
#282