Torsiestaafdeksels
Door opspattend water en vuil wat tussen de torsiestaafdeksels blijft hangen krijgen ze het zwaar te verduren met na verloop van tijd ernstige roestschade tot gevolg. Bij de meeste wagens zijn ze zo zwaar verroest dat vervanging de enige mogelijkheid is. Bij doorroesten is het vanzelfsprekend dat je ze moet vervangen maar ook alleen bij uiterlijke roest moet je erop letten dat de deksels nog voldoende dikte hebben en niet krom zijn getrokken. Het is raadzaam om direct nieuwe rubbers mee te bestellen welke verkrijgbaar zijn in originele uitvoering en voor een verbetering van de wegligging in urethaan. Je oude rubbers zijn door de druk van de achteras en de slechte staat van je deksels vervormd, bij het hergebruik van oude rubbers blijft je wegligging onveranderd slecht. Vervang daarom ook altijd beide zijden, niet alleen de deksels maar ook de binnen als de buitenste rubbers. Sommige deksels zijn niet alleen in het originele zwart verkrijgbaar maar ook verchroomd. Verchroomde deksels worden veelvuldig toegepast bij Buggy’s en aanverwante creaties waarbij ze zichtbaar zijn vanaf de buitenzijde en bij Volkswagens die zijn gecustomised. Alle torsiestaafdeksels worden per paar geleverd.
Let op: staal verchroomde deksels zal je continu moeten blijven bijhouden om roest geen kans te geven. Er berust dan ook geen enkele vorm van garantie op roestvorming.
opmerking: heb je een Kever, Karmann Ghia of Kübel voorzien van tussen-assen¹ en een handgeschakelde transmissie of een Type 3 t/m 7/1968 moet je de geklonken opvulbusjes van de torsiestaafdeksels verwijderen, deze zijn alleen van toepassing bij een automatisch transmissie (voorzien van dubbele veerplaten).
model | achteras type en / of bouwjaar | torsiestaafdeksel | binnenste rubber | buitenste rubber | |||||
standaard ¹ | urethaan | standaard ¹ | urethaan | ||||||
zwart | chroom | links² | rechts² | links² | rechts² | ||||
Kever | Pendelassen t/m 9/1952 | #4423 | - | #1443 | - | #1443 | - | ||
Pendelassen 10/1952 t/m 7/1959 | #4424 | - | #1443 | - | #1443 | - | |||
Pendelassen 8/1959 en later | #4430 | #1430 | #4444 | #4445 | #1450 | #4445 | #4444 | #1451 | |
tussenassen alle bouwjaren | - | #1431³ | #4444 | #4445 | #1450 | #4446 | #1429 | ||
Karmann Ghia | Pendelassen t/m 7/1959 | #4424 | - | #1443 | #1429 | #1443 | - | ||
Pendelassen 8/1959 en later | #4430 | #1430 | #4444 | #4445 | #1450 | #4445 | #4444 | #1451 | |
tussenassen alle bouwjaren | - | #1431³ | #4444 | #4445 | #1450 | #4446 | #1429 | ||
Bus | t/m 7/1979 | #21437 | - | #21453 | - | #21453 | - | ||
Type 3 | alle bouwjaren* | - | #1431 | #4444 | #4445 | #1450 | #4446 | #1429 | |
Kübel | alle bouwjaren | - | #1431³ | #4444 | #4445 | #1450 | #4446 | #1429 |