Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Uitlaat Porsche Sound Wide Dual Tip Ø 38 mm RVS. Type 1 motoren 1300-1500-1600 Bus t/m 7/67

 
vw artikelnummer:

Dit onderdeel is geschikt voor:

 

Het eerste Porsche Sound uitlaatsysteem is ontwikkeld voor de laatste Mexicaanse import Kevers, welke zijn voorzien van een 1600 injectie motor. Naast het origineel was er niets leverbaar waarbij de uitgang netjes in de uitsparing in het achterpaneel viel laat staan voor een motor met een hoger vermogen. Aan de hand van dit model is er later een uitlaat bijgekomen welke geschikt was voor de achterpanelen met twee uitsparingen en nu ook een uitlaat die speciaal voor de Spijlbus is ontwikkeld waarbij de uitgangen beschaafd links en rechts van onder de achterbumper vallen. Er is niet gekeken naar de prijs van de uitlaat maar puur alleen naar kwaliteit, degelijkheid en het feit dat de uitlaat zo onopvallend mogelijk een hoger vermogen moet gaan leveren. Het Porsche Sound uitlaat systeem is compleet vervaardig van roestvrij staal waarbij de zichtdelen van de demper en uitgang(en) zijn gepolijst. Alle niet gepolijste delen zijn gezandstraald om warmte ontwikkeling te voorkomen, uitgebreide testen hebben bewezen dat wanneer een uitlaatsysteem niet is gezandstraald ten opzichte van een uitlaatsysteem wat in zijn totaal is gepolijst gemiddeld 24% warmer wordt , de carter temperatuur (net achter de poelie) was bij de compleet gepolijste uitlaat 0.5 % hoger. Maar het belangrijkste punt van de meting was de temperatuur op de uitlaatpoorten welke gemiddeld 17% hoger waren. Het is een bekend gegeven dat roestvrij staal minder warmte kan afgeven dan normaal staal en als dit dan ook nog eens wordt gepolijst kan dat fataal zijn voor de kleppen, het grotendeels gezandstraalde Porsche Sound uitlaatsysteem levert dus geen gevaar op voor je kleppen. De degelijkheid is gevonden in de einddemper welke is gebaseerd op de Type 4 , de flens aansluiting en de afstand van flens tot flens is dan ook exact gelijk, qua pasvorm zouden de Porsche Sound dempers dan ook direct op een Type 4 motor gemonteerd kunnen worden, mits de uitgangen niet in de weg zouden zitten. Om de doorstroming te verbeteren is er gebruik gemaakt van 38 mm buis en zijn de kachelpotten niet meer te gebruiken, er is tevens gekozen voor een degelijke flensverbinding met 8 mm dikke flenzen in plaats van in elkaar schuivende buizen wat lekkage kan veroorzaken wat weer nadelig is voor het vermogen. De naam is te danken aan het specifieke Porsche geluid, maar dat had je waarschijnlijk al verwacht. Het uitlaatsysteem wordt compleet geleverd inclusief alle benodigde montage materialen en pakkingen.

 

bestel nr.

model

motor toepassing

model toepassing

bouwjaar

opmerking

 

 

 

 

 

 

#3263

Single Tip

T1 1300-1500-1600

Kever

8/1986 en later

1 uitsparing in het achterpaneel

#3246

Dual Tip

T1 1300-1500-1600

Kever, Karmann Ghia

t/m 7/1986

2 uitsparingen in het achterpaneel

#23243

Dual Wide Tip

T1 1300-1500-1600

Bus

t/m 7/1967

valt onder de bumper

vervangende onderdelen

De bijgeleverde pakkingen en de uitlaatmoeren zijn ook los leverbaar, de moeren hebben geen borgfunctie, de vervangende moeren daarin tegen wel en zijn dan ook maar voor eenmalig gebruik.

#41076  pakking tussen demper en spaghetti, per paar
#1019  koperen uitlaatpakkingen per 4 stuks 
#1092  verkoperde uitlaatmoeren (12 mm sleutelwijdte),  per 8 stuks