Ruit bescherming (jail bars)
Al vanaf de eerste serie bussen bedoeld voor personenvervoer zijn de achter- en zijruiten uitgerust met beschermende stangen. Volkswagen was er bij de ontwikkeling al achter dat de bagageruimte zeer beperkt zou zijn voor het aantal zitplaatsen, er was dan maar één oplossing en dat was hoog opstapelen. Dat hoog opstapelen had ook een keerzijde, de bagage zou alle kanten op kunnen glijden en daarmee de ruiten beschadigen vandaar werden deze beschermd met stangen. Vanaf 1955 werd dit nog verder uitgebreid met een bagagestang tegen de achterbank. De ruitbescherming kreeg in Amerika al snel de bijnaam “jail bars” (gevangenis tralies), ook in Europa wordt deze term veelvuldig gebruikt en weten de meesten intussen wel wat hiermee wordt bedoeld. Van Spijl tot T25 zijn de zogenaamde “jail bars” toegepast en nog steeds leverbaar van het kleinste schroefje tot complete sets. Zoals origineel is ieder onderdeel op de schroeven na vervaardig uit aluminium wat je eventueel zou kunnen polijsten tot hoogglans al heeft Volkswagen dit nooit standaard toegepast. Jail bars worden in sets geleverd, waarbij de eind en midden stukken plus de schroeven ook los leverbaar zijn voor de restauratie van je bestaande jail bars.
achterruit en achterzijruiten sets
bouwjaar | complete set | losse delen * | ||||
midden / tussen stuk | eindstuk achterruit | eindstuk zijruit | schroeven | |||
links | rechts | |||||
t/m 2/1955 | #20562 | #20574 | #20570 | #20570 | #70403 | |
vanaf 3/1955 t/m 7/1963 | #20563 | #20574 | ||||
vanaf 8/1963 t/m 7/1967 | #20568 | - | ||||
vanaf 8/1967 t/m 7/1979 | #20569 | - | #20571 | #20572 |
bouwjaar | complete set | losse delen * | ||
middenstuk | eindstuk | schroeven | ||
vanaf 8/1963 t/m 7/1979 | #20561 | - | #20570 | #70403 |
vanaf 8/1979 en later (T25) | - | #70573 |
bouwjaar | complete set | losse delen * | ||
eindstuk links | eindstuk rechts | schroeven | ||
vanaf 8/1963 t/m 7/1967 | #20560 | #20570 | #70403 | |
vanaf 8/1967 t/m 7/1979 | #20578 | #20571 | #20572 |