Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Koppelingsvork montage set standaard (Ø 16mm) Kever / Karmann Ghia 8/60 t/m 71 + 1/86 en later, Bus 6/59 t/m 7/75, Type 3 en Kubel t/m 8/71

 

Koppelingsvork montage sets  

Bij montage van een nieuwe koppelingsvork is het raadzaam ook het glijlager, seegerringen en de veer direct mee te vervangen, dan ben je er zeker van dat het geheel weer soepel en probleemloos zal werken. Alle montage delen zijn verkrijgbaar in een montage setje, leverbaar zoals origineel zit gemonteerd of voorzien van een urethaanlagerbus. De originele lagerbus bestaat uit een aluminium huls met een kunststof lagerdeel, bij veelvuldig gebruik zal dit op den duur slijten waardoor overmatige speling zal optreden. Bij het gebruik van een urethaan lagerbus is dit uitgesloten, urethaan is zelf smerend en slijten is praktisch onmogelijk ofwel de garantie om je koppelingsvork voor eens en altijd spelingsvrij te laten werken.

Standaard montage set

Deze set  bestaat uit de benodigde onderdelen om je koppelingsvork te kunnen monteren om dezelfde manier zoals origineel het geval is. Aan de rechterzijde zit een bronzen bus in het versnellingsbakhuis geperst, deze bus wordt niet meegeleverd en hoeft in de meeste gevalleen ook niet worden vervangen. De rubber afdichtingen zijn pas toegepast na 8/1965, officieel zou je ze dus overhouden maar het is toch raadzaam deze afdichtingen te gebruiken, ze houden stof en vuil weg van het glijlager. Indien je in bezit van een later bouwjaar (20 mm koppelingsvork) dan is de set alleen leverbaar voorzien van een urethaan glijlagerbus. Deze standaard montage set is alleen geschikt voor een 16 mm koppelingsvork en bestaat uit:

#1527, standaard set
Bestaat uit:
- glijlager
- glijlager montage bout met golfring
- 2 glijlager afdichtingen
- 2 seegerringen
- onderlegring
- koppelingsveer (ook afzonderlijk leverbaar zie #1533)

Geschikt voor:
Kever vanaf 8/1960 t/m 1971 (chassisnr. 112 2070 812) + vanaf  1/1986 en later Karmann Ghia vanaf 8/1960 t/m 1971 (chassisnr. 142 2070 812)
Bus vanaf 6/1959 t/m 7/1975
Type 3 t/m 8/1971
Kübel t/m 7/1971

Urethaan montage set
Ook bij deze sets wordt de rechter bronzen bus is niet bijgeleverd en hoef je in de meeste gevallen ook niet te vervangen. De versie voor de 16 mm koppelingsvork is verder compleet terwijl bij de versie voor de 20 mm koppelingsvork de  onderlegring en de glijlager montagebout moet worden hergebruikt of bijbesteld (zie opties). De veer kan bij bepaalde bouwjaren niet worden gebruikt, zie de opmerkingen hierover. De sets bestaan uit:

#1524, 16 mm versie
Bestaat uit:
- urethaan glijlagerbus
- glijlager montage bout
- 2 seegerringen
- koppelingsveer (ook afzonderlijk leverbaar zie #1533)
 
Geschikt voor:
Kever vanaf 8/1960 t/m 1971 (chassisnr. 112 2070 812) + vanaf  1/1986 en later
Karmann Ghia vanaf 8/1960 t/m 1971 (chassisnr. 142 2070 812)
Bus vanaf 6/1959 t/m 7/1975
Type 3 t/m 8/1971
Kübel t/m 7/1971
 
#1525, 20 mm versie
Bestaat uit:
- urethaan glijlagerbus
- 2 seegerringen
- koppelingsveer (ook afzonderlijk leverbaar zie #1531)
 
Geschikt voor: 
Kever vanaf 1971 (chassisnr. 112 2070 813) t/m 12/1985 (zie opmerking 1)
Karmann Ghia vanaf 1971 (chassisnr. 142 2070 813) en later
Bus vanaf 8/1975 en later (incl. T25) (zie opmerking 2)
Type 3 vanaf 9/1971 en later
Kübel vanaf 8/1971 en later (zie opmerking 3)

opmerking 1: vanaf 1974 (chassisnr. 114 2663 260) kun je de veer niet gebruiken, bestel de juiste veer er extra bij (zie #1534)
opmerking 2: de bijgeleverde veer is niet geschikt, hergebruik je bestaande veer. 
opmerking 3: vanaf 1974 (chassisnr. 184 2695 787) kun je de veer niet gebruiken, bestel de juiste veer er extra bij (zie #1534

optionele glijlager montagebout
Bij de set bedoeld voor de 20 mm dikke koppelingsvork #1525 wordt  de montagebout voor het glijlager niet bijgeleverd. Je kunt eventueel je oude bout hergebruiken en als deze is kwijtgeraakt of beschadigd kun je hem ook afzonderlijk bestellen. Meer informatie over deze bout kun je vinden door het aanklikken van het bestelnummer.

#5524