Volkswagen onderdelen kennisbank
 

BRM velg hoogglans zwart (per stuk) Steek: 4 x 130 mm Maat: 4.5 x 15 inch ET: +15 mm Backspacing: 3 3/4 inch

 
vw artikelnummer:

Dit onderdeel is geschikt voor:

 

BRM velgen

Goed nieuws voor de old-school liefhebbers, de BRM velg is weer helemaal terug. Geïntroduceerd midden jaren 60 door Speedwell in samenwerking met EMPI en lange tijd niet leverbaar geweest maar door de old-school en resto-look rage weer helemaal terug van weggeweest, al spreken we nu we nu wel over een reproductie van het origineel uit de jaren 60. De BRM is bijna net zo populair als de EMPI GT-5 en GT-8, vandaar dat het assortiment BRM’s steeds groter wordt, het begon allemaal met de 5 x 205 mm steek in 15 inch en nu zijn ze zelfs in 17 inch leverbaar en toepasbaar op al onze VW modellen. Voor de Kevers en Karmann Ghia’s t/m 7/1965 en de bussen t/m 7/1970 is de bijgeleverde velgdop te ondiep, de voorste remtrommels steken bij deze bouwjaren te veel uit, aan de achterzijde is dit geen probleem. Het is dan ook noodzakelijk om bij de deze bouwjaren een velgdop (#9718) bij te bestellen die hoger is. Om je een tip te geven, vervang dan ook de achterste velgdoppen voor hogere, het is een vreemd zicht als je met twee verschillende velgdoppen rondrijdt. Alle BRM’s worden geleverd zonder bouten of moeren, neem deze er altijd extra bij, welke in onderstaand overzicht staan vermeld. Een verchroomd  ventiel wordt bij alle velgen meegeleverd.
 

nummer uitvoering breedte x diameter steek ET backspacing bout of moer ¹
#2522 hoogglans zwart 5.0 x 15 inch 5 x 205 mm + 14 mm 3 7/16 inch #2508 / #2555
#9794 hoogglans zwart 7.0 x 17 inch 5 x 205 mm + 42 mm 5 5/8 inch #2508 / #2555
#2457 mat zwart 5.0 x 15 inch 5 x 205 mm + 14 mm 3 7/16 inch #2508 / #2555
#9757 hoogglans zwart 4.5 x 15 inch 4 x 130 mm + 15 mm 3 3/4 inch #2555
#9719 hoogglans zwart 5.5 x 15 inch 4 x 130 mm + 15 mm 3 3/4 inch #2555
#22522 hoogglans zwart 5.5 x 15 inch 5 x 112 mm + 12 mm 3 5/8 inch #22605 ², ³

¹ Indien er twee soorten bouten worden vermeld dan zijn het eerste nummer M12 bouten en het twee nummer M14 bouten, afhankelijk voor welke auto het is bedoeld (zie belangrijke velginformatie), klik op het bestelnummer om te zien in welke hoeveelheid deze bouten en/of moeren worden geleverd.  

² Deze moeren moeten worden vastgezet met een inbussleutel, bestel deze er extra bij (zie accessoires), deze inbussleutel heeft een normale 17 en 19 mm sleutelwijdte. Hiermee  kun je een wielmoersleutel gebruiken waar meer kracht mee kan worden gezet dan een dopsleutel en een wielmoersleutel zit al standaard in de gereedschap set welke bij de auto hoort. 

³ De Bus T25 is aan de voorzijde standaard voorzien van bouten, deze velgen worden vastgezet met moeren, neem er dan de losse draadeinden #2544 extra bij zodat je rondom met moeren kunt werken.


belangrijke velg informatie 

De breedte en de diameter van velgen wordt in inches genoemd  (1 inch)= 25.4 mm), en de off-set (ET-waarde) wordt in mm uitgedrukt. De offset is de afstand vanuit het midden van de velg ten opzichte van het pas vlak waar deze op de trommel of schijf wordt gemonteerd. Bij een positieve offset (+) komt de velg meer naar binnen en bij een negatieve offset (-)  meer naar buiten. Als je de offset en de breedte van de velg weet kun je precies bekijken tot hoever de velg binnen of buiten het spatbord blijft. Bij iedere velg staan deze gegevens vermeld, bekijk eerst of de velg van je keuze voldoet voordat je ze besteld. Een derde belangrijk punt is de steek, welke betrekking heeft op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x130 betekent dus dat de velg 4 boutgaten of draadeinden heeft met een steekcirkel van 130 mm. Deze steek kan eventueel worden aangepast door het monteren van andere remtrommels of schijven die voorzien zijn van een andere steek of doormiddel van velgadapters. Bij deze laatste optie moet je er wel rekening mee houden dat de velgadapter een bepaalde dikte heeft wat je wiel later meer naar buiten zal brengen en het is wettelijk niet toegestaan (APK afkeurpunt). In onderstaand overzicht staan de standaard velgsteken vermeld en de schroefdraad maat van de bouten of moeren die moeten worden gebruikt.
Type Bouwjaar Steek Draadmaat  
Kever t/m 7/1967 5 x 205 M 12 x 1.5
8/1967 en later    4 x 130 M 14 x 1.5
Karmann Ghia   t/m 7/1967 5 x 205   M 12 x 1.5
8/1967 en later 4 x 130 M 14 x 1.5
Bus t/m 7/1970 5 x 205 M 14 x 1.5
8/1970 en later 5 x 112 M 14 x 1.5
Type 3 t/m 7/1965 5 x 205 M 12 x 1.5
8/1965 en later 4 x130 M 14 x 1.5
Kübel alle bouwjaren 5 x205 M 12 x 1.5

Let op! Controleer altijd of de bouten of moeren ook de juiste zijn voordat je ze monteert, ongeacht standaard bijgeleverd of dat je ze apart hebt besteld. Een antwoord geven op de vraag “welke band kan ik, monteren op de velg van mijn keuze”, is moeilijk te beantwoorden, dit is mede afhankelijk van de hoogte van de band, raadpleeg hiervoor de banden speciaalzaak.