Cabriolet kap
Het gevoeligste deel van een cabriolet is wel de kap, deze slijt in de loop der jaren of is het doelwit van vandalisme. Bij een grondige restauratie is de kap één van de belangrijkste zaken om goed aan te pakken, een oude kap op een gerestaureerde wagen is als een vlag op een modderschuit, een kwalitatief goede kap is dan ook een must. Wij maken uitsluitend gebruik van kwalitatief zeer hoogstaande cabriolet kappen, de stof wordt ook gebruikt door Mercedes en Porsche, kwalitatief zijn deze kappen dan ook hoger dan wat Volkswagen toentertijd zelf gebruikte. De pasvorm is door de exacte maatvoering zeer nauwkeurig en sluit dan ook perfect aan op het frame en de carrosserie, waarbij lekkage of het klapperende van de kap zijn uitgesloten.
Net als origineel hebben we twee soorten, een vinyl kap (ook wel PVC genoemd) welke Volkswagen merendeel standaard leverde en een luxe kap van canvas (stof). Deze laatste werden in de jaren 50 standaard geleverd en later was het een extra optie. De kleuren zijn gelijk aan wat volkswagen toentertijd leverde al hebben niet alle kleuren in ons assortiment opgenomen mocht je een kleur willen die niet staat vermeld kan deze in de meeste gevallen wel op speciale bestelling worden gemaakt. Houd dan rekening met een levertijd van ongeveer 2 maanden. We spreken hier alleen over de buitenkappen. Binnenhemel, isolatie pakketten etc. zijn los leverbaar, zie hiervoor de opties na te tabellen. Bij de Kever kappen is de achterruit niet uitgeknipt, dit moet pas gebeuren als de kap zit gemonteerd, bij de Karmann Ghia kappen bedoeld voor een plastic achterruit zijn deze gelijk aan het origineel gemonteerd in de kap.
Kever
bouwjaar | opmerking | zwart | wit | tan | blauw | bruin | beige | |
vinyl | canvas | vinyl | vinyl | canvas | canvas | canvas | ||
t/m 7/1957 | #9115 | #9125 | #9116 | #9101 | #9127 | #9126 | #9128 | |
8/1957 t/m 7/1962 | #9117 | #9130 | #9118 | #9104 | #9132 | #9131 | - | |
8/1962 t/m 1966 | t/m chassis 157 250 032 | #9119 | #9135 | #9120 | #9107 | #9137 | - | #9138 |
1966 t/m 7/1972 | vanaf chassis 157 250 033 incl. 1302 | #9121 | #9140 | #9122 | #9110 | #9142 | #9141 | - |
vanaf 8/1972 | 1303 | #9123 | #9145 | #9124 | #9113 | #9147 | #9146 | #9148 |
bouwjaar | opmerking | zwart | wit | tan | blauw | bruin | beige | |
vinyl | canvas | vinyl | vinyl | canvas | canvas | canvas | ||
t/m 1967 | t/m chassis 147 610 909 incl. plastic achterruit (rechthoekig) |
#19116 | #19134 | #19133 | #19139 | #19144 | ||
1967 t/m 1968 | chassis 147 610 910 t/m 149 431 007 incl. plastic achterruit (halve maan) |
#19117 | - | #19118 | #19104 | #19137 | #19136 | #19138 |
1968 en later | vanaf chassis 149 431 008 incl. plastic achterruit (halve maan) |
- | - | #19121 | #19107 | #19142 | #19141 | |
vanaf chassis 149 431 008 gebruik de originele achterruit (glas) |
#19122 | #19150 | #19123 | #19110 | #19152 | #19151 | #19153 |
bouwjaar | opmerking | zwart vinyl |
alle bouwjaren | zonder de bovenzijde van de deuren | #69101 |
bouwjaar |
soort stof | kleur mogelijkheden | |||
kleur | bestelnr. | kleur | bestelnr. | ||
t/m 7/1957 | mohair stof | beige | #9270 | ||
vanaf 8/1957 t/m 7/1958 | mohair stof | beige | #9271 | ||
vanaf 8/1958 t/m 7/1963 | mohair stof | beige | #9272 | ||
vanaf 8/1963 t/m 7/1964 | mohair stof | beige | #9273 | ||
vanaf 8/1964 t/m 7/1970 | geperforeerd vinyl | gebroken wit | #9274 | zwart | #9275 |
glad vinyl | gebroken wit | #9262 | |||
vanaf 8/1970 t/m 7/1971 | geperforeerd vinyl | gebroken wit | #9256 | ||
glad vinyl | gebroken wit | #9264 | |||
vanaf 8/1971 t/m 7/1972 | glad vinyl | wit | #9266 | ||
vanaf 8/1972 en later | glad vinyl | wit | #9268 |
Voorbalk | |||
model | nummer | bouwjaar | houtsoort |
Kever | #9013 | 8/1957.t/m.7/1964 | massief |
#9014 | 8/1964 t/m 7/1967 | massief | |
#9015 | 8/1967 t/m 7/1972 | geperst | |
Karmann Ghia | #19017 | t/m 1968 (149 431 007) | massief |
#19018 | 1968 (149 431 008) en later | massief | |
Balken achter zijruit per paar (C-stijl) | |||
model | nummer | bouwjaar | houtsoort |
Kever | #9020 | 8/1965 t/m 7/1971 | massief |
Achterbalk | |||
model | nummer | bouwjaar | houtsoort |
Kever | #9026 | t/m 7/1964 | multiplex |
#9017 | 8/1964 t/m 7/1971 | massief | |
#9018 | 8/1971 en later | massief | |
Karmann. Ghia | #19015 | t/m 1968 (149 431 007) | massief |
ruit frame 4 delig (hout) * | incl. metalen frame * | ||||
model | nummer | bouwjaar | houtsoort | nummer | |
Kever | #9022 | 8/1962 t/m 1974 (154 2781 063) | massief | #9021 | |
#9023 | 1974 (154 2781 064) en later | massief | #9024 |
kap.montage.balken achterzijde * | |||
model | nummer | bouwjaar | houtsoort |
Kever | #9011 | t/m 1966 (157 250 033) | Massief |
#9016 | 1966 (157 250 034) t/m 7/1970 | geperst | |
Karmann.Ghia | #19016 | t/m 1967 (147 610 909) | multiplex |
* zie tekst
Cabriokap spankabels
De zijspankabels bij de cabriolet van zowel de Kever als Karmann Ghia alsook de midden spankabel welke alleen bij de Karmann Ghia is gebruikt zorgen ervoor dat de kap op de juiste manier wordt geleid naar de open en dicht positie en dat de kap goed aansluit op de zijruiten. Met de achter spankabel wordt de kap aan de achterzijde gespannen wat bij de Kever in 1966 en bij de Karmann Ghia in 1967 werd doorgevoerd daarvoor werd de kap alleen vastgespijkerd aan het houten frame. Bij het vervangen van de zijspankabels is het raadzaam direct de veren mee te mee te vervangen (zie opties), als de kabels eenmaal aan vervanging toe zijn zal dit hetzelfde zijn voor de veren. Mocht de metalen strip waar de achterste spankabel doorheen loopt zijn verroest is deze ook los leverbaar, een doorverwijzing staat vermeld bij aanverwanten.
achter spankabel
#9007 Kever vanaf 1966 (chassisnummer 157 250 034) en later
#19007 Karmann Ghia vanaf 1967 (chassisnummer 147 610 910) en later
midden spankabel
#19008 Karmann Ghia vanaf 1968 en later (chassisnummer 149 431 008) en later
zijspankabels (per paar)
#9006 Kever en Karmann Ghia
spanveren (optie)
De zijspankabel die er mede voor zorgt dat de cabrioletkap op een nette manier gespannen blijft tijdens het openen en sluiten is aan de uiteinden voorzien van een trekveer. Mocht je de zijspankabel gaan vernieuwen wat bij het vervangen van de cabriolet wordt aangeraden, vervang dan ook de veren, deze zijn waarschijnlijk net zo oud als de spankabel en zullen intussen de functie als veer niet of nauwelijks nog kunnen uitvoeren. Worden per paar geleverd
#9004 Kever
#19009 Karmann Ghia